بازسازی آشپزخانه ایرانی از 0 تا 100 + عکس های بازسازی شده

به فکر بازسازی آشپزخانه تان هستید؟ جای درستی را برای مطالعه انتخاب کرده‌اید! این روزها، با توجه به هزینه‌های بالا، بازسازی خانه‌ها، بیش از هر زمان دیگری محبوبیت پیدا کرده است؛ ازاین‌رو، علاوه بر شما، افراد بسیار زیادی هستند که می‌خواهند تغییر و تحولی را در محیطشان ایجاد کنند. درست است که طراحی نهایی برای هرکدام از این افراد و حتی خود شما متفاوت است، بااین‌وجود، همه به این جمله باور دارند که “آشپزخانه، قلب خانه است! ”

همین یک جمله کوتاه، اهمیت بازسازی آشپزخانه را چندین و چند برابر می‌کند و باید برای آن ارزش زیادی قائل بود. درهرصورت، اگر به فکر بازسازی آشپزخانه ایرانی هستید، در این مطلب با 0 تا 100 این موضوع و نکاتی که درباره آن به شما نمی‌گویند، آشنا می‌شوید. به خواندن ادامه دهید و شرکت معماری آرکا نوژا را تا انتهای این مطلب، همراهی کنید:

اصلاً چرا بازسازی آشپزخانه؟

این روزها با توجه به امکانات جدید و فوق‌العاده خانه‌ها، معمولاً اکثر افراد تمایل به بازسازی و استفاده بهتر از فضای آشپزخانه‌شان دارند. این افرا دیگر کابینت‌های قدیمی را نمی‌پسندند، می‌خواهند از فضای موجود بهترین استفاده را بکنند، تغییری در محیط ایجاد کنند و یا امکانات جدیدی را در آن به وجود بیاورند.

شما هم که اکنون در حال خواندن این مطلب هستید، به‌احتمال زیاد جزو یکی از همین افراد با همین اهداف هستید.

اگر چنین است، بیایید پیش از هر چیز باورهای اشتباهتان را به چالش بکشیم!

بدون شک یکی از مهم‌ترین معیارهایتان برای بازسازی آشپزخانه، هزینه‌ها است. در واقع، یکی از پرکارترین بخش‌های خانه در زمان بازسازی است. جزئیات زیادی در آشپزخانه دست‌به‌دست هم می‌دهند تا درنهایت آن چیزی که ایده‌آلتان است، به وجود بیاید.

بنابراین، زیاد بودن کار، شاید در نگاه اول برای هزینه‌ها نگرانتان کند؛ اما خوب است بدانید اگر قصد بازسازی آشپزخانه ایرانی دارید، نیازی نیست همه قسمت‌های آن را دستخوش تغییروتحول کنید. شما به‌راحتی می‌توانید با توجه به خواسته و نیازتان تنها برخی از جزئیات را تغییر و بهبود دهید.

اگر برای بازسازی آشپزخانه بتوانید تیمی را پیدا کنید که خلاقیت در طراحی، یکی از فاکتورهای مهم آنها باشید، نه‌تنها هزینه‌هایتان را کاهش می‌دهید بلکه به خواسته قلبی‌تان هم می‌رسید.

این مطلب را از دست ندهید: طراحی آشپزخانه به سبک مینیمال | ساده، زیبا و کمهزینه

بازسازی آشپزخانه 2 نوع دارد …

پیش از آنکه بخواهید سراغ بازسازی آشپزخانه ایرانی بروید، خوب است همه چیز را درباره آن بدانید تا با نگاهی باز، خواسته‌هایتان را تحقق ببخشید.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در این زمینه باید بدانید آن است که بازسازی آشپزخانه دارای چه انواعی است؟

بازسازی آشپزخانه به‌طورکلی دو نوع دارد: کلی و جزئی.

همان‌طور که از نام این دو نوع مشخص است در بازسازی کلی، معمولاً قسمت‌های زیادی از آشپزخانه دستخوش تغییر می‌شوند. به‌عنوان‌مثال طراحی به‌کلی عوض می‌شود، لوله‌کشی‌ها، روشنایی، انواع المان‌های به کار رفته در آشپزخانه مانند کابینت‌ها، سرامیک‌ها و … همه‌وهمه عوض می‌شوند. این کاری است که برای آشپزخانه‌های قدیمی انجام می‌شود تا به یک فضای مدرن و امروزی‌تر تبدیل شوند.

در مقابل، در بازسازی جزئی همان‌طور که از نامش مشخص است، تنها بخشی از محیط انتخاب می‌شود و تغییرمی کند. به‌عنوان ممکن است تنها کابینت‌ها عوض شوند یا پوشش کف تغییر کند یا هر المان جزئی دیگری!

چه قدم‌هایی برای بازسازی آشپزخانه طی می‌شود؟

عوامل مختلفی دست‌به‌دست هم می‌دهند تا درنهایت یک آشپزخانه مدرن از فرایند بازسازی بیرون بیاید. این اقدامات شامل موارد زیر می‌شود:

  • طراحی جدید، اصولی و حرفه‌ای آشپزخانه
  • ایجاد تغییر در کابینت‌های آشپزخانه
  • توجه به‌قاعده مثلث طلایی در آشپزخانه
  • تغییر در کاشی‌های دیواری و یا زمینی
  • توجه به نورپردازی کابینت‌ها
  • بررسی و مدیریت انواع لوازم برقی آشپزخانه
  • اپن کردن یا استفاده از طراحی‌های دیگر در آشپزخانه
  • تغییر در پوشش کف
  • بهبود سقف‌های کاذب و طراحی دکورهای سقف آشپزخانه
  • اقدامات مربوط به ایمن‌سازی آشپزخانه

در ادامه تغییر در هرکدام از این موارد را زیر ذره‌بین قرار می‌دهیم و با جزئیات هرکدام، بیشتر آشنا می‌شویم:

این مطلب را از دست ندهید: سیر تا پیاز روف گاردن مدرن

تغییروتحول در درب کابینت آشپزخانه، یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین انتخاب‌ها!

یکی از رایج‌ترین کارهایی که در بازسازی آشپزخانه انجام می‌شود، تغییر در درب کابینت‌ها است اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که می‌خواهید یک بازسازی مقرون‌به‌صرفه را تجربه کنید، به‌احتمال زیاد یکی از گزینه‌هایی که در ذهنتان وجود دارد، همین مورد است.

در واقع شما فکر می‌کنید برای آنکه هزینه‌هایتان را پایین بیاورید، به‌جای تعویض کل کابینت‌ها، تنها درب‌های آن را عوض می‌کنید و با قیمتی پایین‌تر به خواسته‌تان می‌رسید.

اگر چنین فکر می‌کنید، همین حالا این باور اشتباه را دور بیندازید! اما چرا؟

درست است که تنها تعویض درب‌های کابینت هزینه پایین‌تری دارد، اما با یک حساب کوچک سرانگشتی متوجه می‌شوید این اختلاف قیمت آن‌قدر کم است که ارزشش را ندارد تغییر کلی انجام ندهید. در واقع وقتی شما تنها درب‌های کابینت را تغییر می‌دهید، مجبور هستید تمامی قسمت‌های کابینت که دید دارند را تغییر دهید تا تغییر دکوراسیون مدنظرتان به وجود بیاید؛ بنابراین قسمت‌های زیادی تعویض می‌شوند. از این رو آن مقدار کم باقی‌مانده ارزشش را ندارد که کابینت جدیدی را مهمانخانه‌تان نکنید.

تغییر در کاشی‌های بین کابینت‌ها، یکی از اساسی‌ترین اقدامات لازم

یکی از جذاب‌ترین کارهایی که می‌توانید در بازسازی آشپزخانه انجام دهید، تغییر کاشی‌های بین کابینت‌ها است. خوب است بدانید این مورد یکی از رایج‌ترین کارهایی است که معمولاً طرفداران زیادی هم دارد. تعویض کاشی‌های بین کابینت‌ها، تفاوت زیادی را در محیط ایجاد می‌کند و با توجه به المانی که انتخاب می‌کنید، می‌تواند مقرون‌به‌صرفه برایتان تمام شود.

این را همیشه به یاد داشته باشید، فرقی نمی‌کند که بخواهید تغییر کلی در کابینت‌ها به وجود بیاورید یا تنها روکش یا درب‌ها آن را عوض کنید، درهرصورت، کاشی‌ها را باید عوض کنید.

این کاشی، به معنای واقعی در چشم هستند و خودشان را نشان می‌دهند؛ از این در بازسازی آشپزخانه باید با طراحی و رنگ‌های جدید، هارمونی داشته باشند.

همچنین خوب است بدانید ابتدا باید کابینت‌های قدیمی را باز کنید، کاشی‌ها را نصب کنید و در قدم بعدی کابینت‌های جدید را بازسازی کنید.

نورپردازی در کابینت‌ها، ایجاد جذابیت چندین و چند برابری

آیا تجربه طراحی دکوراسیون حرفه‌ای در محیط خانه یا هرجای دیگری را داشته‌اید؟ اگر پاسختان مثبت باشد، مطمئناً می‌دانید که نورپردازی در طراحی دکوراسیون، تا چه اندازه حیاتی و مهم است.

خب بازسازی آشپزخانه ایرانی هم مستثنی نیست و نورپردازی درست می‌توانید جذابیت طراحی جدیدتان را چندین و چندبرابر کند.

یکی از قسمت‌هایی که می‌توانید به‌راحتی در آشپزخانه با نورپردازی روی آن مانور بدهید و زیبایی‌شان را بیش از هر زمان دیگری کنید، کابینت‌ها هستند.

درگذشته منبع نور درست در بالای کابینت‌ها قرار می‌گرفت و با ایجاد روشنایی در درب‌های آن، به محیط زیبایی می‌بخشید. اما این روزها و همین حالا که در حال خواندن این مطلب هستید، این موضوع کمی تغییر کرده است.

در واقع این روزها، معمولاً برعکس عمل می‌کنند! یعنی نورپردازی را از زیر کابینت‌ها و بین و کابینت‌های بالایی انجام می‌دهند. البته این شکل از نورپردازی، زمانی می‌تواند زیبایی خود را به‌خوبی نشان دهد که با نور بالایی هماهنگ باشد.

به طور کلی اگر برای نورپردازی در بازسازی آشپزخانه اهمیت زیادی قائل هستید توصیه می‌کنیم از بالای سینک، قسمت جزیره و یا کانتر آشپزخانه و داخل کشوها غافل نشوید.

این مطلب را از دست ندهید: عکس جدیدترین کابینت آشپزخانه [2021] هایگلاس ام دی اف چوب

اپن، المانی که نمی‌دانید باید آن را اضافه کنید یا خیر!

اگر خواهان بازسازی آشپزخانه‌تان هستید، آیا تا همین لحظه که به این بخش از مطلب رسیدید، نظری برای اضافه‌کردن یا نکردن اپن دارید؟

به‌احتمال 99% خیر! چراکه اپن یکی از المان‌هایی است که واقعاً به‌سختی می‌توان برای آن در نظر گرفت. اگر جست‌وجوی کوچکی درباره جدیدترین طراحی‌های دکوراسیون آشپزخانه بکنید، در اکثر آنها خبری از اپن نیست!

این در حالی است که این نوع طراحی زیاد به مزاج ایرانی‌ها خوش نیامده است. معمولاً خانم‌های خانه‌دار ایرانی می‌خواهند فضای اختصاصی و خصوصی‌تری را در آشپزخانه برای انجام داده کارهایشان داشته باشند؛ از این رو اپن را می‌پسندند.

درهرصورت، شما می‌توانید با یک طراحی درست هم از اپن بهره‌مند شوید و هم مدرن بودن بازسازی آشپزخانه را بسازید.

در آخر لازم است بدانید اگر برای داشتن اپن به نتیجه رسیده‌اید، طراحی‌هایتان تغییر زیادی می‌کند. به‌عنوان‌مثال، یکی از دیوارها حذف می‌شود؛ بنابراین لوله‌ها، برق و … آن هم کم می‌شود.

تغییر در پوشش کف آشپزخانه، روح بخشیدن به محیط

همین حالا پوشش کف آشپزخانه‌تان را به شکل دیگری تصور کنید، تغییر واقعاً بزرگی است مگر نه؟

یکی از المان‌هایی که به محیط آشپزخانه روح می‌دهد و تحول زیادی در نوع طراحی آن ایجاد می‌کند، کف‌ها هستند.

درگذشته معمولاً اندازه سرامیک‌هایی که به کار می‌رفت، بسیار بزرگ اما با تعداد کمتر بود؛ اما این روزها، اندازه‌ها بسیار کوچک‌تر شده است و تعداد بیشتری المان به کار می‌رود.

درهرصورت، کف آشپزخانه جزو آن قسمت‌هایی است که برای انتخاب گزینه‌های زیادی پیش رویتان قرار دارد که به‌عنوان‌مثال می‌توان به مواردی مانند پارکت، سرامیک، اپوکسی و … اشاره کرد.

تغییر در لوازم آشپزخانه، لازمه هر بازسازی بی‌نظیری!

اگر بگوییم برای داشتن یک بازسازی آشپزخانه ایرانی فوق‌العاده به تغییر در لوازم آشپزخانه واقعاً نیاز داریم، اغراق نکرده‌ایم.

این روزها افراد زیادی هستند که تنها با عوض‌کردن لوازم آشپزخانه تأثیر زیادی در شکل و شمایل محیط می‌گذارند و دیگر هزینه‌ای صرف بازسازی آشپزخانه نمی‌کنند؛ بنابراین واضح است که این لوازم تا چه اندازه می‌توانند روی زیبایی محیط تأثیرگذار باشند.

این مطلب هم برایتان مفید است: صفر تا صد بازسازی و نوسازی ساختمان

پیش از بازسازی آشپزخانه، این 4 نکته حیاتی را فراموش نکنید

اگر به فکر بازسازی آشپزخانه هستید، مطمئناً می‌دانید که نکات و دانستنی‌های زیادی در این مسیر وجود دارد که خوب است آنها را بدانید!

ما در این مطلب، سرتان را به درد نمی‌آوریم. 4 مورد از مهم‌ترین و پرکاربردترین آنها را گلچین کرده‌ایم و برایتان آورده‌ایم. پس به‌راحتی از این نکات نگذرید و بهره ببرید.

به روتین روزانه‌تان در استفاده از آشپزخانه، دقت زیادی بکنید

ممکن است با دیدن این عنوان با خودتان بگویید دقت نمی‌خواهد دیگر! همه‌روزه مشخص است چه کاری در آشپزخانه انجام می‌شود.

اما ما به شما می‌گوییم به جزئیات کاری که در آن محیط انجام می‌دهید توجه کنید و اصطلاحاً “همه چیز را زیر ذره‌بین ببرید.”

به‌عنوان‌مثال هنگامی‌که غذا می‌پزید به این دقت کنید که چه چیزهایی برای طبخ یک غذا برایتان مهم است. به‌عنوان‌مثال آیا از ادویه‌ها زیاد استفاده می‌کنید و برای تز بین بردن بوی آن نیاز به هود قوی دارید؟

آ با توجه به روتین روزانه‌تان استفاده از گاز معمولی برایتان خوب است یا انواع برقی را می‌خواهید؟

هنگامی‌که غذا می‌پزید یا مواد اولیه را آماده می‌کنید، چاقو در دست راستتان قرار دارد یا چپ؟ آیا جزو آن دسته از افرادی هستید که همه چیز باید نزدیکتان باشد؟

همه این موارد دست‌به‌دست هم می‌دهند تا لیستی از خواسته‌هایی داشته باشید که هرچقدر کوچک به نظر برسند، ما به طراح کمک می‌کنند بازسازی آشپزخانه را به‌گونه‌ای انجام دهد که بیشتری حس و حال خوب را در محیط برایتان ایجاد کند.

فوق‌العاده است مگر نه؟

این مطلب را هم بخوانید: ایده های بازسازی آشپزخانه و کابینت (قبل و بعد)

نیازی نیست همه بخش‌های آشپزخانه را زیرورو کنید

همان‌طور که در ابتدای مطلب هم به آن اشاره کردیم، برای آنکه در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی کنید، نیازی نیست تک‌تک جزئیات محیط آشپزخانه‌تان تغییر دهید و بخواهید طراحی جدید برای آن پیاده‌سازی کنید.

در این بخش باید بگوییم تحت تأثیر برنامه‌های تلویزیونی قرار نگیرید! طبق برنامه‌های طراحی دکوراسیون داخلی قرار نیست، همه چیز را بکوبید و از نو بسازید.

در واقع هرچقدر محدودیت بیشتری در هزینه‌هایتان داشته باشید، خلاقیت بیشتر خودش را نشان می‌دهد. شما به‌راحتی می‌توانید با انواع ایده‌های خلاقانه نه تنها به خواسته‌هایتان برسید، بلکه همه چیز از لحاظ اقتصادی در نهایت به نفع شما تمام شود.

رنگ‌های ضد هم، معجزه زیبایی محیطتان است

رنگ‌ها اهمیت بیش از اندازه‌ای در طراحی‌تان دارند؛ تحت هیچ شرایطی آنها را دست‌کم نگیرید.

پیشنهاد می‌کنیم برای بازسازی آشپزخانه از رنگ‌های ضد هم استفاده کنید.

این رنگ‌ها باعث می‌شود هر بخش از آشپزخانه بیشتر خودنمایی کند و هرکدام به‌وضوح خودشان را نشان دهند و زیبایی هم چندین و چندبرابر شود.

البته دقت کنید در استفاده از رنگ‌های متضاد افراطی عمل نکنید؛ چراکه ممکن است بیشتر باعث خرابی هارمونی‌ها شوید!

تغییرات کوچک، تحول‌های بزرگی هستند

در بازسازی آشپزخانه از تغییرات کوچک غافل نشوید. تنها با انجام‌دادن کارهای جزئی می‌توانید فضا را تغییر دهید، آن را گرم‌تر کنید و حس و حال بهتری ایجاد کنید.

به‌عنوان‌مثال نیاز به تغییرهای بزرگ نیست؛ حتی استفاده از اکسسوری‌های کوچک می‌توانید جذابیت محیط آشپزخانه را چندین برابر کند.

این مطلب را از دست ندهید: سبک های دکوراسیون داخلی: 8 نوع محبوب در بین خانم های ایرانی

هزینه بازسازی آشپزخانه

در آخر می‌خواهیم یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایتان را مورد بررسی قرار دهیم. آن هم بحث هزینه‌ها است!

از همین ابتدا بگوییم واقعاً نمی‌توانیم قیمت و مشخص و دقیقی برای هزینه بازسازی آشپزخانه ارائه کنیم؛ اما عواملی که دست‌به‌دست هم می‌دهند تا این هزینه کامل شود را به شما می‌گوییم.

به‌طورکلی بازسازی آشپزخانه، یکی از پرهزینه‌ترین بخش‌های خانه در هنگام نوسازی است. با این وجود، نگرانی به دل راه ندهید؛ چرا که این مبلغ تحت تأثیر موارد مختلفی مانند نوع مصالح، میزان کار، زمان بازسازی، روش اجرا و … است.

همچنین پیداکردن یک تیم حرفه‌ای که بتواند با هزینه‌های مقرون‌به‌صرفه، 0 تا 100 بازسازی آشپزخانه را برایتان انجام دهد، واقعاً فوق‌العاده است. شرکت معماری آرکا نوژا اینجاست تا پاسخ همه نیازهایتان باشد و در این زمینه می‌توانید روی ما حساب باز کنید.

درنهایت …

درنهایت، این هم از سیر تا پیاز بازسازی آشپزخانه!

سپاسگزاریم که وقت ارزشمندتان را برای خواندن این مطلب صرف کردید. اگر سؤال و یا تجربه‌ای از بازسازی آشپزخانه ایرانی دارید، در بخش نظرات با ما و دیگر خوانندگان مقالههای آموزشی معماری آرکانوژا به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *