سیر تا پیاز روف گاردن مدرن

روف گاردن

آیا تا به حال تجربه قدم زدن روی یک بام سرسبز را داشته‌اید؟ اگر داشته‌اید، بدون شک حس و حال آن را نمی‌توانید توصیف کنید و بعید است از خاطرتان برود! در مقابل اگر هم نداشته‌اید، محال است در چنین فضایی وقت بگذرانید و از آن لذت نبرید! اگر کمی سررشته از ساخت‌وساز ساختمان‌های این روزها داشته باشید، حتماً می‌دانید که روف گاردن‌ها، بیش از هر زمان دیگری مورد استقبال قرار گرفته‌اند و یکی از جذاب‌ترین بخش‌های هر خانه‌ای را می‌سازند. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که می‌خواهید:

  • خانه‌تان را مهمان یک روف گاردن مدرن کنید
  • فوت‌وفن ساخت یک باغ بام فوق‌العاده را بدانید
  • با اشتباهات و باورهای غلط در این زمینه آشنا شوید
  • مدل‌هایی از بهترین طراحی‌های دنیا ببینید

جای درستی را برای خواندن انتخاب کرده‌اید. این مطلب همه آنچه را که می‌خواهید در اختیارتان قرار می‌دهد! پس به خواندن ادامه دهید و شرکت معماری و دکوراسیون داخلی آرکانوژا را تا انتهای این مطلب، همراهی کنید:

روف گاردن
روف گاردن

روف گاردن چیست؟

پیش از هر چیز باید بدانیم اصلاً روف گاردن چیست؟ شاید شما هم تا همین لحظه که در حال خواندن این مطلب هستید، تعریف نادرستی از این موضوع داشته‌اید.
روف گاردن، نوعی فضای سبز است؛ اما نه هر آن فضای سبزی که در هر کجای شهر می‌بینید. اگر این فضای سبز در بخشی از قسمت‌های بلااستفاده ساختمان‌ها مانند تراس‌ها، پشت بام و … بود، می‌توانیم از آن با عنوان “روف گاردن” یاد کنیم!
خوب است بدانید روف گاردن دارای عناوین دیگری از جمله باغ بام، بام سبز، سقف سبز و … است. این فضا، نه تنها به سبز شدن دوباره قسمت‌های از دست رفته شهری کمک می‌کند، بلکه فواید فوق‌العاده دیگری هم دارد که از جمله آنها می‌توان به بهبود سلامت روانی و جسمی اشاره کرد!
اما به طور کلی، چرا باید هزینه‌مان را صرف ساختن روف گاردن مدرن کنیم؟ اگر هنوز برای پیاده‌سازی بام سبز در خانه‌تان، شک و تردید دارید، مزایای روف گاردن را حتماً بخوانید!

همه چیز درباره مزایای روف گاردن را بدانید!

این روزها، روف گاردن به یکی از پرطرفدارترین بخش‌های هر خانه‌ای تبدیل شده است. اگر فکر می‌کنید این محبوبیت بی‌علت است، باید بگوییم سخت در اشتباه هستید! جدا از زیباسازی محیط، فواید و مزایای زیادی دست‌به‌دست هم می‌دهند تا روف گاردن مدرن، تا این حد طرفدار داشته باشد. برخی از این فواید عبارتند از:

از آلودگی هوا رنج می‌برید؟ پس در کاهشش نقشی داشته باشید!

از آنجایی که بخش زیادی از فضای شهری به ساخت و ساز ساختمان‌ها اختصاص داده شده است، آلودگی هوا بیش از هر زمان دیگری خودنمایی می‌کند. شما با طراحی یک روف گاردن مدرن در خانه‌تان تا حد زیادی به کاهش این معضل، کمک زیادی می‌کنید.

فضای سبز بام خانه‌تان می‌تواند در کاهش دی اکسید کربن هوا نقش داشته باشد و در نهایت، اکسیژن بیشتری وارد فضای شهر و محیط زندگی‌تان شود.

روف گاردن
روف گاردن

ارزش ملکتان زیر و رو می‌شود

اگر می‌خواهید در آینده‌ای نزدیک ملکتان را به فروش برسانید یا به طور کلی به دنبال آن هستید که ارزش بنایتان را بالا ببرید، یکی از بهترین گزینه‌های پیش رویتان، طراحی روف گاردن مدرن است.

المان‌هایی که در این طراحی استفاده می‌شوند، همه و همه در این ارزش بخشیدن نقش دارند و در نهایت همه چیز به نفع شما تمام خواهد شد.

روف گاردن
روف گاردن

از انرژی خورشیدی، بهترین استفاده را می‌کنید

آیا تا به حال توجه کرده‌اید که در فصول گرم سال، انرژی خورشیدی به معنای واقعی از بین می‌رود؟ در حالی که می‌توان بهترین استفاده‌ها را از آن کرد!

در روزهای گرم سال، تابش مداوم پرتوهای خورشیدی در تمام شهر یکسان است و همه می‌توانند دست‌به‌دست هم دهند تا استفاده واقعاً بهینه‌ای از آن شود.

اگر در ساختمانی زندگی می‌کنید که روف گاردن دارند، این تابش باعث می‌شود تا انواع مصالح بام خانه‌تان با سرعت بیشتری گرم شوند و انرژی خورشیدی هدر برود. این در حالی است که می‌توانید با ایجاد فضای سبز، از این انرژی در جهت رشد این گیاهان استفاده کنید.

مصرف انرژی خانه‌تان را به حداقل می‌رسانید

ممکن است با دیدن این عنوان با خودتان بگویید داشتن یک روف گاردن مدرن، چگونه می‌تواند به کاهش انرژی کمک کند؟

اگر تجربه طراحی روف گاردن داشته باشید، حتماً می دانید که عایق‌های ضخیمی بر روی پشت بام خانه‌تان قرار می‌گیرند؛ از این رو، نه تنها عبور سرما در فصول سرد سال، بلکه عبور گرما از در روزهای گرم سال، سخت‌تر از هر زمان دیگری خواهد بود. در نتیجه برای گرم کردن و یا سرد کردن محیط داخلی خانه‌تان، نیاز به مصرف انرژی زیادی ندارید!

دیگر نیازی نیست برای تجربه یک روز فوق العاده راه دوری بروید!

در نهایت، یکی از بهترین مزایایی که روف گاردن مدرن به شما هدیه می‌دهد، یک فضای فوق‌العاده برای گذراندن اوقات فراغت است. در واقع بهتر است بگوییم برای تجربه یک روز به یاد ماندنی، نیازی نیست راه دوری بروید، پشت بام خانه‌تان آماده پذیرایی از شماست!

شما در این محیط به راحتی می‌توانید مهمانی‌ها و جلسات کاری‌تان  را برگزار کنید، آفتاب بگیرید، هوای تازه راهی ریه‌هایتان کنید، بزرگ‌ترها را به دور از هر خطری مهمان یک گشت و گذار در iوای آزاد کنید، محیطی برای بازی کودکان ایجاد کنید و هر استفاده دیگری که فکرش را بکنید!

روف گاردن
روف گاردن

سبک‌های روف گاردن پشت بام را چقدر می‌شناسید؟

اکنون که با 0 تا 100 مزیت‌های طراحی روف گاردن مدرن آشنا هستید، به احتمال زیاد دیگر تردیدی برای اجرای آن ندارید. اگر چنین است، خوب است بدانید یکی از مهمترین قدم‌های پیش رویتان، شناخت انواع مختلف سبک‌های روف گاردن است.

توضیحات هر سبک را بخوانید و ببینید کدام مورد ایده آل ذهنی‌تان از پشت بام خانه‌تان است.

روف گاردن پشت بام گسترده

اگر به دنبال نوعی از روف گاردن هستید که زیاد برایتان هزینه نداشته باشد، سبک گسترده آن یکی از بهترین گزینه‌های پیش رویتان است. می‌پرسید چرا؟

در این سبک معمولاً میزان پوشش گیاهی آن در مقایسه با انواع دیگر کمتر است از این رو نصب آن بسیار راحت‌تر و ارزان‌تر است. همچنین خوب است بدانید در سبک گسترده، المان‌های تشکیل دهنده آن مانند گل و گیاه‌ها و چمن‌های مصنوعی، به وسیله خرده سنگ‌ها تزئین می‌شوند.

روف گاردن
روف گاردن

روف گاردن پشت بام فشرده

اگر می‌خواهید سبک فشرده را در خانه‌تان پیاده سازی کنید، لازم است عمق بیشتری را برای آن در نظر بگیرید و از پوشش گیاهی بیشتری هم نسبت به مورد قبل استفاده کنید.

المان‌های زیادی در این سبک خودنمایی می‌کنند که از جمله آنها می‌توان به انواع درخت‌ها، چمن‌های مصنوعی، درختچه‌ها، گل‌ها، سنگفرش‌ها و … اشاره کرد.

روف گاردن پشت بام سبزباکس یا سبزمدولار

مهم‌ترین ویژگی این سبک که آن را از بقیه موارد متمایز می‌کند، کانتینرهای جذابی است که از آنها برای کاشت گل و گیاهان استفاده می‌شود.

همچنین معمولاً در روف گاردن مدرن به سبک باکس، محیطی که برای کاشت گیاهان در نظر گرفته می‌شود، کاملاً ناپیوسته است و این مدل، به خودی خود زیبایی زیادی را ایجاد کرده است. اگر به دنبال ساختن یک روف گاردن مدرن برای محیط آپارتمانی هستید، این مورد گزینه فوق‌العاده‌ای برای شماست.

روف گاردن پشت بام ترکیبی

در نهایت، آخرین سبکی که قصد معرفی آن را داریم، بام سبز ترکیبی است. به احتمال زیاد با دیدن نام این سبک؛ به ذهنتان خطور کرده است که چی سبکی پیش رویتان قرار دارد.

گاهی برای آنکه پشت بام خانه‌ها متحمل وزن زیادی نشود، دو سبک را ترکیب می‌کنند و آن را در محیط پیاده‌سازی می‌کنند. دو سبک معمول و پرطرفدار در این سبک، گسترده و فشرده هستند.

3 باور غلط درباره روف گاردن مدرن که باید آن‌ها را دور بیندازید

اگر کمی پای صحبت افرادی بنشینید که در زمینه طراحی روف گاردن مدرن تخصصی ندارند و یا تجربه‌ای از استفاده از آن ندارند، ممکن است حرف‌هایی را به شما بزنند که باورهایی غلط هستند! در این بخش از این مطلب، این باورها را به چالش کشیدیم! پس اگر شما هم دارای فکرهایی منفی در این زمینه هستید، به خوبی این قسمت را بخوانید:

درختان و گیاهان در پشت بام به خوبی رشد نمی‌کنند!

اولین باور غلطی که می‌خواهیم آن را زیر ذره‌بین بگذاریم، رشد نکردن درختان و گیاهان در فضای پشت بام است. برخی از افراد فکر می‌کنند گیاهان در این محیط به خوبی محیط‌های شهری رشد نمی‌کند و باید برای رسیدگی به آن وقت زیادی را بگذارند.

در پاسخ به چنین باور غلطی باید بگوییم اصلاً چنین نیست! رشد درختان و گیاهان در روف گاردن مدرن با فضای شهری هیچ تفاوتی ندارد.

با این وجود، برای انتخاب درختان و گیاهانی که می‌خواهید در بام سبز خانه‌تان داشته باشید، دقت زیادی به خرج دهید تا از مشکلات احتمالی آینده جلوگیری کنید. گیاهان را با توجه به شرایطی که در بام خانه‌تان وجود دارد انتخاب کنید.

همچنین در نظر داشته باشید با مهیاکردن آب کافی، فضای خوب، اکسیژن و نور به‌راحتی می‌توانید درختانی سالم را رشد دهید و فضایی بی‌نظیر را ایجاد کنید.

روف گاردن
روف گاردن

روف گاردن مدرن در دراز مدت باعث ترک خوردن می‌شود

دومین باور غلط آن است افراد زیادی اعتقاد دارند روف گاردن بعد از مدت زمانی، نشت می‌کند و ترک خوردن سقف، یکی از عوارض آن است.

در پاسخ به این فکر باید بگوییم این مورد آنقدرها هم غلط و دور از ذهن نیست! البته در نظر داشته باشید این مورد در شرایطی اتفاق می‌افتد که طراحی روف گاردن به طور تخصصی و اصولی صورت نگیرد.

همچنین گاهی درختان برای رشد ریشه‌هایشان نیاز به فضا دارند که وجود ندارد. در چنین شرایطی به قسمت زیرین خود فشار وارد می‌کنند و ممکن است باعث ایجاد شکاف در سقف شوند.

در نظر داشته باشید، این اتفاقات برای هر روف گاردنی رخ نمی‌دهد! در واقع همه چیز به طراحی، اصول و تخصص برمی‌گردد. از این رو در چنین شرایطی انتخاب یک تیم متخصص در این زمینه، خیالتان را از هرگونه نگرانی راحت می‌کند.

روف گاردن
روف گاردن

برای آبیاری روف گاردن باید هزینه زیادی بکنید

در آخر، سومین باور غلطی که در این زمینه وجود دارد، هزینه زیاد آبیاری روف گاردن مدرن است. بیایید این باور را به چالش بکشیم.

در نظر داشته باشید برای آبیاری روف گاردن مدرن از بافر آب استفاده می‌شود. این بافر آب باران را در خود ذخیره می‌کند تا بتواند غذای گیاهان را تأمین کند. سعی کنید بافرتان را به گونه‌ای تنظیم کنید که بیشتری مقدار آب را ذخیره کند و همچنین آب باران را به سرعت تحلیه نکند.

شما حتی بعد از استفاده از روف گاردن، می‌توانید از بافر برای آبیاری محیط‌های دیگر استفاده کنید. همچنین بافر به شما کمک می‌کند برای آبیاری هزینه زیادی صرف نکنید.

مطلب زیر را از دست ندهید: طراحی تراس و پاسیو و بالکن با کمترین هزینه

نکاتی که در طراحی روف گاردن مدرن، حیاتی‌اند!

اگر تا اینجا مطلب همراه ما بودید، ممکن است دیگر عزمتان را برای یک طراحی فوق‌العاده روف گاردن مدرن جزم کرده باشید. از این رو لازم است بایدها و نبایدهای طراحی روف گاردن را بدانید و به ساخت یک فضای حرفه‌ای کمک بیشتری کنید:

این مطلب را از دست ندهید: روف گاردن کوچک خود را با این 11 ایده دکور کنید

ایجاد حریم خصوصی را در روف گاردن مدرن فراموش نکنید

یکی از مهمترین نکاتی که باید در طراحی روف گاردن مدرن در نظر داشته باشید، ایجاد حریم خصوصی در فضای آن است. منظور از فضای خصوصی آن است که از دیگر ساختمان‌ها، دید نداشته باشد و به‌راحتی بتوانید در آن وقت بگذرانید.

شما به‌سادگی می‌توانید با انتخاب گیاهان بلند یا حجم زیاد، روف گاردن را به فضای خصوصی تبدیل کنید.

انتخاب گیاهان حرف اول را می زند

یکی از حیاتی‌ترین نکته‌هایی که باید در طراحی روف گاردن پشت‌بام آن را در نظر داشته باشید، گیاهان است. در واقع اگر بگوییم گیاهان در زیبایی روف گاردن مدرن حرف اول را می‌زنند، اغراق نکرده‌ایم.

سعی کنید گیاهان را به گونه‌ای انتخاب کنید که دارای رنگ‌های مختلفی هستند و با مبلمانی که در این فضا استفاده می‌کنید، متناسب باشند.

همچنین این را به یاد داشته باشید که در کنار گیاه مناسب، انتخاب یک گلدان مناسب هم به همان اندازه حائز اهمیت است. در انتخاب رنگ‌های گلدان‌ها حساسیت به خرج دهید و گاهی بهتر است برای متناسب بودن سبک محیطتان، با یک مشاور طراحی داخلی برای تناسب المان‌ها، مشورت بگیرید.

در آخر در نظر داشته باشید که گیاهانی را انتخاب کنید که خوش‌بو و معطر هستند تا لذت قرار گرفتن در محیط را برایتان چندین و چند برابر کند.

مطلب زیر را بخوانید و بهترین رنگ ها را برای طراحی هایتان استفاده کنید:

این مطلب را از دست ندهید: روانشناسی رنگها در دکوراسیون داخلی

مبلمان زیبایی بی نظیری می بخشند

یکی از واجباتی که زیباترین روف گاردن های مدرن دارند، استفاده از مبلمان است. مبلمان زیبایی محیط را چندین و چند برابر می کنند؛ از این رو آنها را دست کم نگیرید!

اگر در انتخاب مبلمان تردید دارید، مطلب زیر، همه بهترین ها را برایتان به نمایش می گذارد:

این مطلب را از دست ندهید: 7 مدل از جدیدترین مبلمان 1400 (ترندهای مبل آمریکا و اروپا)

نورپردازی به معنای واقعی، معجره می‌کند

نورپردازی واقعاً معجزه زیبایی یک روف گاردن مدرن است. شما به راحتی می‌توانید با نورپردازی مناسب، جذابیت محیط و المان‌های به کار رفته در آن را 100 برابر کنید.

از جمله نورپردازی‌هایی که می‌توانید در بام خانه‌تان استفاده کنید انواع لامپ‌های ریسه‌ای، نورهای مخفی در بین سنگ‌ها و المان‌ها، نورهای رنگی و … اشاره کرد.

از آلاچیق‌های چوبی غافل نشوید

در نهایت، باید بگوییم برخی از المان‌ها هستند که تأثیر به شدت زیادی روی ظاهر روف گاردن می‌گذارند. یکی از آنها، آلاچیق‌های چوبی است. این آلاچیق‌ها نه تنها به ایجاد سایه در محیطتان کمک می‌کند، بلکه ظاهری لوکس و مدرن به آن می‌بخشد.

اگر اطلاعات کمی از آلاچیق ها دارید، مطلب زیر برای شماست:

این مطلب را از دست ندهید: انواع سایبان خانگی و کاربردهای سایه بان

0 تا 100 طراحی روف گاردن

اگر با وجود این مزیت‌ها، بیش از این نمی‌خواهید طراحی روف گاردن را به تعویق بیندازید، تیم آرکا معمار نوژا اینجاست تا 0 تا 100 این طراحی را به صورت کاملاً اصولی با تخصص خود برایتان انجام دهد.

در نهایت …

در نهایت، این هم از سیر تا پیاز روف گاردن مدرن!

سپاسگزاریم که وقت ارزشمندتان را برای خواندن این مطلب، صرف کردید. اگر تجربه و یا سوالی از طراحی روف گاردن مدرن دارید، در بخش نظرات با ما و دیگر خوانندگان مقالات نوژا دیزاین به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *