روف گاردن کوچک خود را با این 11 ایده دکور کنید

طراحی و اجرای روف گاردن کوچک

در فضاهای شهری متراکم مثل تهران، داشتن یک روف گاردن کوچک هم می‌تواند خوشایند باشد؛ جایی که همچون باغی خانگی می‌تواند محلی برای نشستن و به قول امروزی‌ها ریلکس‌کردن باشد. انتخاب طرح و چیدمان چنین فضایی خیلی به خودتان بستگی دارد اما ما در شرکت دیزاین آرکانوژا با توجه به تجربه‌هایی که در زمینه طراحی و اجرای روف گاردن داشته‌ایم، می‌خواهیم نکاتی را در اینجا مطرح کنیم که برای رسیدن به باغ بام کوچک و ایده‌آل شما می‌تواند کمکتان کند.

1. ایجاد فضای باز در روف گاردن کوچک

روف گاردن با ویوی باز

اگر فضای روف گاردن کوچک خود را باز بگذارید، بزرگ‌تر به نظر می‌رسد. برای مثال به‌جای دیوار صلب جان‌پناه، می‌توانید از شیشه‌های شفاف، نرده، فنس یا حتی پرچین استفاده کنید. البته ناگفته نماند اگر می‌خواهید از چشمان کنجکاو همسایه‌ها در امان باشید و حریم و امنیت شخصی داشته باشید، باید در انتخاب این گزینه‌ها کمی تأمل کنید.

2. استفاده از گیاهان و درختچه‌های بلند

گیاهان بلند برای روف گاردن

اگر روف گاردن کوچک شما چشم‌انداز خوبی ندارد یا دوست دارید حس آن به حس یک باغ واقعی نزدیک‌تر باشد، از گیاهان بلند در اطراف باغ بام خود استفاده کنید و دیدتان را به شهر شلوغ و صحنه‌های نه‌چندان دلچسبش ببندید. گرچه این ایده با ایده‌ای که در پاراگراف قبل مطرح شد، متضاد است؛ اما در نهایت تصمیم‌گیرنده شمایید.

ترکیب بامبو با چمن برای اجرای چنین ایده‌ای خوب است، ضمن اینکه نیاز به نگداری کمتری نیز دارد. غیر از این، گزینه‌های دیگری مثل انواع درختچه‌های نیز پیش روی شما است.

3. ایجاد باغچه بالاتر از سطح بام

باغچه روی بام کوچک

اگر امکانش را دارید، ایجاد باغچه‌های بالاآمده در کنار دیوارهای بام ایده خوبی برای روف گاردن کوچک است. این بسترها را می‌توانید با مصالح مختلفی مثل چوب، فلز یا حتی بتن ایجاد کنید. عمق و عرض 60 سانتی‌متر برای آن‌ها بسیار مناسب است که حتی می‌توانید درختچه‌های بلند و درخت‌های کوچک در آن‌ها بکارید و با مراقبت منظم زمان زیادی از زیبایی و سرسبزی آن‌ها استفاده کنید.

برای اجرای چنین باغچه‌ای حتماً یک لایه میانی ضدآب و همین‌طور مانعی ضخیم در برابر ریشه‌های گیاهان در نظر بگیرید تا از ساختار اصلی بام آسیب نبیند.

اگر دوست دارید روف گاردن به سبک کلاسیک برای خود داشته باشید، ما در مطلبی دیگر به‌طور مفصل درباره آن صحبت کرده‌ایم.

4. گیاه‌کاری متنوع در روف گاردن کوچک

گیاه کاری در روف گاردن کوچک

اگر می‌خواهید فضای روف گاردن کوچک شما حس یک باغ واقعی داشته باشد نه مصنوعی، تنوع را در انتخاب گیاهان و حتی گلدان‌ها و بسترهای آن‌ها در نظر بگیرید. درختچه‌های بلند، درختان کوچک، پوشش‌های گیاهی روی کف و همین‌طور گیاهان فصلی همه در کنار هم صحنه‌ای جذاب و دلنشین خلق می‌کنند.

5. مبلمان روف گاردن کوچک

مبلمان روف گاردن

پیش از همه باید تصمیم بگیرید چه نوع مبلمانی را برای باغ بام خود در نظر دارید. این روف گاردن قرار است فضایی برای استراحت و لم‌دادن شما باشد یا جایی که در آن وعده‌های غذایی خود را میل می‌کنید؟ چون فضای شما کوچک است، احتمالاً نمی‌توانید تمام این کاربری‌ها را در کنار هم داشته باشید، بنابراین از ابتدا باید هدف و خواسته خود را مشخص کنید. در نهایت می‌توانید تصمیم بگیرید که میز و صندلی غذاخوری برای روف گاردن خود تدارک ببینید یا یک نشیمن‌گاه گرم و نرم.

6. اضافه‌کردن نقطه کانونی

آبنما در روف گاردن کوچک

چرا نقطه کانونی؟ ما در شرکت دکوراسیون داخلی آرکانوژا معتقدیم چنین نقطه‌ای همواره فضا را از آشفتگی بصری نجات می‌دهد، چون توجه را به خود جلب می‌کند. هر چیزی می‌تواند به‌عنوان نقطه کانونی عمل کند؛ یک آبنمای برجسته و زیبا، پرگولا، یک درخت بلند و کشیده، باغچه‌ای متفاوت یا مجسمه‌ای که در گوشه‌ای از روف گاردن کوچک خود قرار داده‌اید.

7. نورپردازی، نورپردازی و نورپردازی

نورپردازی باغ بام

شاید فکر کنید یک لامپ کوچک کار نورپردازی روف گاردن جمع‌جورتان را راه می‌اندازد؛ اما اشتباه نکنید. طراحی نورپردازی درست تفاوت زیادی در فضای شما ایجاد می‌کند، مخصوصاً عصر به بعد اگر نور فضای کوچک خوب نباشد، آن را دلگیر و بسته‌تر نشان داده و بعد از مدتی شما را آزرده می‌کند. از طرف دیگر از لحاظ امنیتی نیز جاهایی مثل نزدیک راه‌پله، دیواره بام و در نیاز به نور کافی دارند.

8. استفاده حداکثر از سه رنگ

باغ بام کوچک

همیشه از یک رنگ به‌عنوان رنگ اصلی و غالب و یک تا دو رنگ دیگر برای تکمیل آن استفاده کنید. کاربرد چند رنگ مختلف برای دیوارها، کف، نرده‌ها، مبلمان یا گلدان‌ها باعث می‌شود روف گاردن شما شلوغ و به‌هم‌ریخته به نظر برسد. ترکیب یک رنگ با رنگی خنثی بهترین نتیجه را دارد. رنگ‌های خنثی مثل سفید، طوسی، بژ و نیلی زیبایی گیاهان را دوچندان جلوه می‌دهند.

9. استفاده از فضای عمودی روف گاردن کوچک

ایده های روف گاردن

برای اینکه از فضای باغ بام کوچک خود حداکثر استفاده را کنید، می‌توانید فضاهای عمودی را هم وارد بازی کنید. برای مثال گلدان‌ها روی دیوار نصب کنید یا یک نرده شبکه‌ای به دیوار اضافه کرده و گلدان‌ها را بر روی آن تعبیه کنید. استفاده از گیاهان پیچکی و رونده برای چنین کاربردی بهتر و جذاب‌تر است.

10. کفپوش مناسب باغ بام کوچک

کفپوش روف گاردن

هرگز به کف موجود بام بسنده نکنید. در عوض از کفپوشی استفاده کنید که به بودجه‌تان می‌خورد، با آب‌وهوای منطقه زندگی‌تان هم‌خوانی دارد و به فضای روف گاردنتان زیبایی و گرما می‌بخشد. ترمووود یکی از انتخاب‌های رایج برای بام‌ها و فضاهای بیرونی است.

11. استفاده از گونه‌های گیاهی گلدار و رنگی

پوشش گیاهی روف گاردن

گیاهان گلدار می‌توانند ظاهر روف گاردن کوچک شما را از این رو به آن رو کنند. برخلاف تجهیزات رنگی که پیش از این استفاده بیش از حد از آن‌ها را ممنوع کردیم، گل‌وگیاه رنگی فضای کوچک بامتان را از مردگی نجات داده و زنده می‌کند.

شما هم حتماً ایده‌های متفاوت و جذابی برای ایجاد یک روف گاردن کوچک در ذهن دارید؛ نظر خود را با ما و خوانندگان دیگر به اشتراک بگذارید.

منبع: balconygardenweb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *