هزینه محوطه سازی و طراحی محوطه ویلا در سال 1403

طراحی فصای سبز

یکی از مهم‌ترین فاکتورها در اجرای پروژه‌ها، هزینه محوطه سازی است. داشتن محوطه‌ای زیبا در اطراف هر بنایی، بخشی از جذابیت‌های آن بنا به حساب می‌آید. محوطه اولین تصویری است که از یک ساختمان در ذهن ما می‌نشیند. به همین دلیل اغلب اوقات، زمان و هزینه قابل توجهی به طراحی محوطه و زیباسازی آن اختصاص پیدا می‌کند. اما میزان بودجه افراد با هم متفاوت است. بنابراین هزینه طراحی محوطه باید پیش از برنامه ریزی برای اجرا، مد نظر قرار گیرد.

نکته دیگر آن است که قطعا قیمت محوطه سازی ویلا با یک برج مسکونی یا یک خانه شخصی متفاوت است. بر حسب متراژ و نوع متریال مورد استفاده، این هزینه‌ها می‌توانند در بازه متفاوتی قرار بگیرند.

اما محوطه سازی مراحل و اجزای گوناگونی دارد که در میزان هزینه مورد نیاز هم تاثیرگذار است. اگر می‌خواهید پیش از شروع برآوردی از هزینه طراحی محوطه ساختمان خود (در سال 1403) داشته باشید، این مطلب را دنبال کنید.

برای استعلام هزینه محوطه سازی می‌توانید با شماره های زیر تماس بگیرید و مشاوره رایگان نیز دریافت کنید.

۰۲۱-۲۲۲۰۹۳۹۵  –  ۰۲۱-۲۲۶۹۴۵۷۳  ۰۹۱۲۳۷۱۱۴۲۲

 

مطالب مرتبط:

طراحی و اجرای محوطه استخر

قوانین ساخت روف گاردن (در تهران)

پرگولا چیست؟ همه چیز درباره پرگولا + اجرای پرگولا

طراحی و اجرای منظر

طراحی فصای سبز
طراحی فصای سبز

عوامل تاثیرگذار در هزینه محوطه سازی

هزینه طراحی محوطه

طراحی محوطه، اولین عامل موثر در هزینه های محوطه سازی است. اما تخمین قیمت طراحی محوطه چگونه صورت می‌گیرد؟ تخمین و برآورد هزینه طراحی محوطه معمولا پس از بازدید از فضای مورد نظر صورت می‌گیرد و طراح فضای سبز قیمت هر متر مربع طراحی محوطه یا فضای سبز را مشخص می‌کند.

نکته دیگر این که هر چه طراح تخصصی‌تر و دقیق‌تر موضوع را بررسی کند، قیمت طراحی هم متفاوت خواهد بود. قیمت طراحی و اجرای محوطه و فضای سبز متناسب با تخصص طراح می‌تواند متفاوت باشد. طراحان معمولا موارد زیر را در نظر می گیرند:

  • میزان نورگیر بودن محل
  • شمالی بودن و جنوبی بودن بنا
  • تمایلات، روحیات یا عادت‌های افراد
استخر در محوطه
استخر در محوطه

هزینه گل و گیاه، اجزاء و متریال

یکی از از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر هزینه طراحی محوطه، نوع درخت و گل و گیاهی است که برای طراحی فضای سبز ساختمان خود انتخاب می‌کنید. در واقع اصلی‌ترین هزینه، قیمت گیاهان انتخابی و اجرای فضای سبز است. گیاهان باید توسط خود طراح و متناسب با نوع خاک، نوع ساختمان و عوامل مختلفی انتخاب شوند.

همچنین نوع متریال یا اجزایی که قصد استفاده از آن در محوطه را دارید، از دیگر عوامل تعیین‌کننده است. شاید دوست داشته باشید علاوه بر گل و کیاه، در محوطه استخر، آلاچیق، آبنما یا باربکیو داشته باشید، یا شاید هم چند مسیر سنگ‌فرش از میان باغچه و یا یک نورپردازی متفاوت برای جذابیت بیشتر محوطه در شب. همه این‌ها در هزینه تمام‌شده محوطه و فضای سبز تاثیرگذار هستند.

بنابراین لازم است ابتدا با طراحتان مشورت کنید و درباره اجزاء و متریال مناسب برای فضای سبز خود تصمیم بگیرید. پس از تصمیم‌گیری در این رابطه، یکی دیگر از مراحل تخمین هزینه محوطه سازی را به پایان می‌رسانید.

نورپردازی محوطه
نورپردازی محوطه

برآورد زمان و هزینه اجرای فضای سبز

مساحت پروژه یکی از عوامل تعیین‌کننده در برآورد مدت زمان لازم و هزینه محوطه سازی است. در برخی پروژه‌ها، بیشتر زمان‌بر شدن آن در میزان هزینه‌ها موثر است. همچنین در نظر داشته باشید هم زمان و هم هزینه طراحی و اجرای فضای سبز در پروژ‌ه‌های بزرگ،‌ تا حدودی متفاوت از پروژه‌های کوچک‌تر محاسبه می‌شود.

آلاچیق در محوطه
آلاچیق در محوطه

هزینه نگهداری

نگهداری و حفظ محوطه یا فضای سبز هم موضوع دیگری است که از ابتدا باید در نظر گرفت. آیا قصد دارید در آینده فرد یا افرادی را به این منظور استخدام کنید یا خودتان مسئولیت آن را به عهده می‌گیرید؟ برخی از گیاهان نیاز به رسیدگی بیشتر دارند و نگهداری از برخی دیگر راحت‌تر است. اغلب شرکت‌های طراحی فضای سبز علاوه بر طراحی و اجرا، خدمات نگهداری نیز بر روی قراردادهای خود ارائه می‌کنند. به این ترتیب شاهد تغییر قابل توجهی بر روی هزینه‌ها خواهید بود. فعالیت‌هایی از قبیل آبیاری، سم پاشی، هرس و ریشه‌کنی علف‌های هرز و در مجموع زیبا و شاداب نگه‌داشتن فضای سبز هم بخش دیگری از هزینه محوطه سازی است. این هزینه بر اساس هر متر مربع طراحی و نگهداری فضای سبز محاسبه می‌شود.

آبنما در محوطه سازی
آبنما در محوطه سازی

مراحل اجرای محوطه سازی

اجرای محوطه سازی با هر سبک، هر جزئیات و هر متراژی که طراحی و تعریف شود، مراحلی مشخص دارد. مراحل محوطه سازی عبارت است از:

  • مرحله اول، ایده پردازی و مشورت طراح با کارفرما
  • مرحله دوم، طراحی کانسپت و تطبیق طراحی محوطه با شرایط پروژه و نظر کارفرما
  • مرحله سوم، نهایی شدن طراحی اصلی با جزئیات دقیق
  • مرحله چهارم، مستندسازی ساخت و ساز و برآورد هزینه محوطه سازی
  • مرحله پنجم، آغاز عملیات اجرایی محوطه

قیمت محوطه سازی ویلا

برای برآورد هزینه محوطه سازی ویلا، پیش از هر فاکتور دیگری، متراژ پروژه اهمیت دارد. به علاوه محل قرارگیری ویلا عاملی تاثیرگذار در تخمین هزینه طراحی فضای سبز است. سپس باید گل و گیاهی که قصد استفاده از آن‌ها را در فضای سبز خود داریم، انتخاب کنیم.

عامل طراحی در برآورد قیمت محوطه سازی ویلا اهمیت بسیار دارد. برای افرادی که محوطه سازی ارزان قیمت برایشان در اولویت است، معمولاً به دنبال طراحی خاصی نیستند. برای آن‌ها داشتن چند باغچه و گیاهانی معمولی کافی است.

اما تعبیر دیگری هم از محوطه سازی ارزان قیمت وجود دارد. به این معنی که قیمت طراحی فضای سبز باید با امکانات و زیباسازی محیط، انطباق داشته باشد. یعنی هزینه باید به صرفه باشد نه این که صرفاً به دنبال ارزان بودن باشیم.

طراحی محوطه
طراحی محوطه

هزینه طراحی محوطه و فضای سبز

در مجموع اگر بخواهیم برای تخمین هزینه طراحی محوطه سازی راهنمائی‌تان کرده باشیم، جدول زیر می‌تواند کاربردی باشد:

متراژ پروژه (متر مربع) دستمزد طراحی (تومان)
کمتر از 50 80000
50 تا 150 75000
150 تا 500 65000
500 تا 1000 55000
1000 تا 5000 45000
بیشتر از 5000 37000

برخی از دیگر هزینه‌های مرتبط با محوطه و فضای سبز هم شامل:

هزینه کاشت چمن: 1.400.000 تومان در هر مترمربع

هزینه ساخت آلاچیق یا پرگولا: از 30.000.000 تومان تا 150.000.000 تومان

هزینه ساخت آبنما: از 2.500.000 تومان به بالا

همچنین در نظر داشته باشید که این قیمت‌ها تحت تاثیر عوامل گوناگونی از جمله نحوه اجرا، اندازه پروژه و متریال می‌توانند متغیر باشند.

برای اطلاع بیشتر از هزینه طراحی محوطه و فضای سبز، با مشاوران آرکانوژا تماس بگیرید.

 

استعلام قیمت محوطه سازی

برخی از پروژه های اجرای محوطه سازی

6 دیدگاه برای “هزینه محوطه سازی و طراحی محوطه ویلا در سال 1403

  1. محمد گفته:

    سلام این همه توضیح و تفصیل آخرش هم هیچی راجع به قیمت و برآورد هزینه محوطه سازی که اسم و عنوان اصلی محتواتون هست نگفتید اگه نمی دونید یا آگاهی نسبت به اون ندارید حداقل اسم و عنوان محتواتون رو تغییر بدید وقت دیگران رو هم نگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *