بهترین روش طراحی دکوراسیون صرافی چیست؟

یکی از شغل‌هایی که در این روزها بسیار موردتوجه قرار گرفته و اهمیت زیادی دارد، صرافی است. اکثر افراد برای انجام معاملات ارزی و بسیاری از کارهای دیگر خود به صرافی‌ها مراجعه می‌کنند؛ بنابراین ظاهر این مکان‌ها هم باید طوری باشد که توجه مراجعین را به خود جلب کند.

عوامل زیادی در تأثیرگذاری طراحی دکوراسیون صرافی وجود دارند. به طور مثال در طراحی این مکان‌ها باید به ترتیب کارهای مراجعین توجه شود و همچنین باید جایی معین وجود داشته باشد تا کسانی که نیاز است منتظر بمانند، در آنجا بنشینند.

ازجمله مهم‌ترین عواملی که در دیزاین یک صرافی اهمیت دارد، تضمین میزان امنیت آنجا است. این مکان‌ها مثل طلافروشی‌ها باید طوری طراحی شوند که امنیت آن‌ها بالا باشد تا امکان دستبرد به آنجا تا حد زیادی کاهش پیدا کند.

برای آشنایی بیشتر با نحوه صحیح دکوراسیون مغازه صرافی، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

طراحی دکوراسیون داخلی چیست؟

 

شاید برایتان سؤال باشد که اصلاً منظور است طراحی داخلی چیست؟ به طورکلی فرایند نقشه‌کشی و ساخت و ساز یک محیط یکی از شاخه‌های رشته معماری است. رشته طراحی داخلی یکی از شاخه‌های نسبتا جدید و تازه شناخته‌شده در معماری است.

همچنین از این رشته با نام «طراحی محیطی» نیز یاد می‌شود. در طراحی داخلی یک فضا مراحلی مثل شکل‌دهی، فرم‌گیری و برگزیدن دیدگاه‌های خاص روان‌شناسی مربوط به آن محیط و معماری داخلی انجام می‌شود.

به طور مثال در طراحی دکوراسیون صرافی ویژگی‌هایی مثل انتخاب رنگ، مکان باجه فروش، محل نورپردازی و نحوه چیدن مبلمان باید موردتوجه قرار بگیرند.

ویژگی‌های مهم دکوراسیون مغازه صرافی

یک طراحی قابل‌قبول برای صرافی باید علاوه بر حفظ جلوه ظاهری فضا به طراحی کاربردی آن نیز توجه کرد. در ادامه به بررسی دیگر ویژگی‌ها مهم طراحی دکوراسیون صرافی می‌پردازیم:

طراحی زیبا در صرافی

رعایت اصول زیبایی در طراحی هر مکانی بسیار اهمیت دارد. حفظ زیبایی بصری نشانه احترام به خود و به مراجعین است. مثلاً در انتخاب رنگ در طراحی داخلی یک صرافی باید دقت کنید که آن رنگ به مشتریان احساس اعتماد و آرامش را القا کند.

انتخاب رنگ‌های ملایم که با رنگ‌های سبز روشن ترکیب می‌شوند، معمولاً احساس اعتماد و آرامش را انتقال می‌دهند. یا استفاده از رنگ قهوه‌ای و کرم بری مبلمان یا دیوارها به دلیل اینکه یادآور رنگ پول یا طلا است برای طراحی داخلی صرافی بسیار مناسب است.

یکی دیگر از خصوصیات مهم ظاهر فضاهایی مثل صرافی، نحوه نورپردازی و استفاده از تابلوهایی که با صرافی ارتباط دارند است.

استفاده از قوانین دکوراسیون مدرن

شغل صرافی علاوه بر ارتباط با مشتریان ایرانی، با مراجعین مقیم کشورهای دیگر نیز سروکار دارد؛ بنابراین دکوراسیون مغازه صرافی باید درعین اینکه عامه‌پسند باشد، سبک مدرن اروپایی و آمریکایی خود را حفظ کند تا همه مراجعین آن از هر ملیت و فرهنگی بتوانند درون آن حس آرامش و صمیمت داشته باشند.

توجه به مسائل امنیتی در دکوراسیون مغازه صرافی

اولین و مهم‌ترین فاکتوری که باید در طراحی داخلی صرافی آن را رعایت کرد، حفظ امنیت فضای آنجا است. طراحی فضای یک صرافی باید طوری انجام شود که هم امنیت کارمندان آنجا حفظ شود و هم مراجعین با خاطری آسوده کارهای خود را در آنجا انجام دهند.

به طور مثال در زمان چینش طراحی از متریال ایمنی استفاده شود. به‌عنوان نمونه می‌توان به درهای ضدسرقت، تعبیه کردن دوربین‌های مداربسته یا استفاده از مواد نسوز ایمن در برابر آتش‌سوزی اشاره کرد.

طراحی ساده صرافی

به این نکته مهم توجه کنید که به دلیل حجم زیاد مراجعات به این مکان‌ها و وقت‌گیر بودن برخی از کارها، در طراحی داخلی صرافی بهتر است فضا طوری باشد که مشتری حس سردرگمی نداشته باشد. همان‌طور که ذکر شد، طراحی فضایی برای زمان انتظار یا استراحت مراجعه‌کنندگان برای نوشیدن یا مطالعه امر مهمی است.

چیز مهم دیگر آن که می‌توان از صفحه‌نمایش‌هایی استفاده کرد که در آن‌ها اخبار لحظه‌ای مربوط به بازار ارز و سکه نشان داده شود. ایجاد دستگاه خودپرداز در فضای صرافی برای تسریع امور مشتریان هم نکته ضروری و مهمی است.

ایجاد سیستم نوبت‌دهی در صرافی

یکی از موارد ضروری در طراحی صرافی‌ها، استفاده از یک سیستم نوبت‌دهی برای مراجعان است. زمانی که تعداد مراجعات در صرافی زیاد باشد، میزان امنیت آنجا هم کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین ایجاد یک سیستم نوبت‌دهی می‌تواند از نظر امنیت اطمینان خاطر زیادی به شما بدهد. همچنین این کار باعث ایجاد نظم بیشتر در فضای صرافی می‌شود و حس رضایت بیشتری به مشتری نیز می‌دهد.

استفاده از وسایل با جنس مرغوب در صرافی

استفاده از مواد و وسایل با کیفیت بالا یکی از اصولی‌ترین نکات مربوط به دکوراسیون مغازه صرافی است. بهتر است از وسایل مستحکم و مقاوم در دکوراسیون صرافی بیشتر استفاده شود. به عنوان نمونه مبلمان و وسایلی که در فضای صرافی قرار می‌گیرند باید تا جایی که امکان دارد در مقابل آتش‌سوزی مقاوم باشند. همچنین بهتر است حتی‌الامکان از وسایل و موارد پلاستیکی استفاده نشود.

نورپردازی در دکوراسیون مغازه صرافی

یکی از موضوعاتی که در نورپردازی در هر فضایی مهم است، سقف‌هایی با ارتفاع کم است. بهتر است در طراحی دکوراسیون صرافی از سقف‌های کوتاه‌تر از حد معمول استفاده شود. زیرا بر اساس آخرین تحقیقات انجام شده، سقف‌های با ارتفاع کم، احساس امنیت و آرامش را به افراد حاضر در آن مکان القا می‌کنند.

همچنین درمورد استفاده از هالوژن‌ها باید گفت سقف‌های کم‌ارتفاع زمانی که هالوژن رویشان نصب می‌شود، حالت لوکسی به فضا می‌دهند. مخصوصاً اگر جای‌گذاری هالوژن‌ها به‌درستی انجام شود. مثلاً زمانی که نور بیشتری بر روی تابلوی اعلام نرخ ارز باشد، مسلم است که توجه بیشتری را به خود جلب می‌کند.

به طور کلی طراحی داخلی زمانی حرفه‌ای شناخته می‌شود که توانایی ایجاد تعادل بین زیبایی و بهینه بودن را داشته باشد. زیاده‌روی در آن دیده نشود و محیط را بیش از حد بی‌نظم یا خیلی خلوت نشان ندهد. در طراحی دکوراسیون صرافی بهتر است از ترکیب خلاقیت، روان‌شناسی، هنر و علم رنگ‌ها استفاده شود تا همه‌پسند و درعین‌حال خاص باشد.

اگر در طراحی داخلی صرافی همه اصول موردنیاز رعایت شود نتیجه رضایت‌بخشی را به همراه خواهد داشت. در این مواقع علاوه بر حفظ امنیت، سرعت عمل و ایجاد حس آرامش در مشتری و در نهایت دائمی شدن مشتری و سودآوری بیشتر را به دنبال دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *