طراحی آشپزخانه به سبک مینیمال | ساده، زیبا و کم‌هزینه

آشپزخانه مهم‌ترین قسمت هر خانه‌ای است و به گفته خیلی‌ها این مکان «قلب» خانه است. به همین دلیل طراحی دکوراسیون آشپزخانه باید با توجه و دقت زیادی انجام شود تا بتوان یک محیط دلپذیر و لذت‌بخش را برای ساکنین آن فراهم کرد.

سبک‌های مختلفی برای دکوراسیون آشپزخانه استفاده می‌شود. پرطرف‌دارترین طرح دکوراسیون آشپزخانه در جهان مدرن، سبک ساده و مینیمال است. مینیمال به سبکی می‌گویند که در آن نهایت سادگی و حداقل‌گرایی رعایت شده و در رشته‌های مختلف هنری استفاده می‌شود.

در ادامه این مطلب درمورد طراحی آشپزخانه به سبک مینیمال صحبت می‌کنیم و به توضیح ویژگی‌های آن می‌پردازیم.

طراحی آشپزخانه مینیمال به چه معنی است؟

به‌طورکلی لغت «مینیمال» به معنی حداقل است و افراد پیرو این سبک در سادگی مشهور هستند. هنرمندان مینیمالیسم آثار هنری خود را در نهایت سادگی و جزئیات کم نمایش می‌دهند. در هنر طراحی دکوراسیون برای ایجاد سبک مینیمال سعی می‌شود وسایل تزئینی غیرضروری را تا جای ممکن حذف کرده و فقط از وسایل ضروری و پرکاربرد استفاده شود.

در طراحی آشپزخانه به سبک مینیمال همچنین نظرات و سلایق مختلفی اعمال می‌شود. از نظر برخی از افراد آشپزخانه مینیمال یعنی جایی که تمام وسایل در داخل کابینت‌ها گنجانده می‌شوند و میز آشپزخانه خالی است. اما تعریف درست سبک مینیمال این است که یک فضایی که حجم متوسطی از لوازم ضروری در آن وجود داشته باشد.

ویژگی‌های آشپزخانه سبک مینیمال

مهم‌ترین خصوصیت دکوراسیون آشپزخانه مینیمال این است که در یک فضای آرام از ایجاد شلوغی و وجود وسایل آزاردهنده جلوگیری و نهایت ساده‌گرایی در آن رعایت شود. از دیگر ویژگی‌های اصلی آشپزخانه به سبک مینیمال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

استفاده از رنگ روشن در آشپزخانه مینیمالیستی

رنگ‌های روشن به طور معمول به‌عنوان رنگ غالب در آشپزخانه‌هایی با طراحی مینیمالیستی استفاده می‌شوند. به‌خصوص رنگ سفید که در اکثر طراحی‌های آشپزخانه مینیمال دیده می‌شود. دلیل این انتخاب هم این است که معمولاً رنگ سفید حس آرامش و تمیزی را به مخاطب انتقال می‌دهد.

رنگ‌های دیگری که در آشپزخانه‌های مینیمال استفاده می‌شوند، معمولاً با سفید ترکیب می‌شوند. به طور مثال رنگ سیاه را با سفید ترکیب می‌کنند که یک جلوه شیک و مدرن به آشپزخانه می‌دهد. البته این موضوع سلیقه‌ای است و افراد می‌توانند از رنگ‌های دیگری مثل کرم یا سبز هم در این ترکیب استفاده کنند.

استفاده از چیدمان هندسی در آشپزخانه مینیمال

یکی از اصول مهم سبک مینیمال در همه هنرها، حفظ تعادل است. در طراحی آشپزخانه به سبک مینیمال هم باید تمامی اجسام به شکل یکسانی در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

استفاده از ظرف‌وظروف همرنگ

ظروف استفاده شده در یک آشپزخانه مینیمال باید همگی از یک رنگ یا یک طیف رنگی انتخاب شوند و اگر قصد دارید آن‌ها را به نمایش بگذارید بهتر است آن‌ها را بر روی یک شلف یا طبقه دیواری در کنار هم بگذارید.

 نورپردازی در دکوراسیون آشپزخانه مینیمال

نور یکی دیگر است اصول مهم در طراحی آشپزخانه مینیمال است. اگر در آشپزخانه پنجره و نور کافی باشد، می‌توان از پرده‌های سفید نازک استفاده کرد که نور را از خود عبور دهند و بر فضای آشپزخانه نور را بپاشند. نکته دیگر درمورد استفاده از لامپ یا چراغ است که حتماً باید از لامپ‌هایی که نور سفید دارند استفاده شود.

استفاده از مرمر و سنگ‌های ساده و صیقلی

از فیچرهای جذاب در طراحی آشپزخانه مینیمال می‌توان به سنگ‌های مرمر اشاره کرد. سنگ‌ها با تنوعی که دارند، جلوه‌ای یونیک به هر آشپزخانه‌ای می‌دهند. می‌توان از آن‌ها در سینک یا بر روی کابینت‌ها استفاده کرد.

وجود گل‌وگیاه در آشپزخانه مینیمال

استفاده از گلدان و گیاه‌های طبیعی در فضای آشپزخانه مینیمال باعث جذابیت بیشتر آن می‌شود و جلوه شاداب و جذابی به آن می‌دهد.

استفاده از چوب در طراحی آشپزخانه به سبک مینیمال

یکی از عناصر زیبا در دکوراسیون خانه چوب است. استفاده از وسایل چوبی یک ترکیب جذاب و شیک را به آشپزخانه مینیمال می‌بخشد و نشان‌دهنده سادگی نیز هستند. استفاده از چوب در میز غذاخوری یا در کابینت‌ها علاوه بر زیبایی نشان از سادگی طراحی آشپزخانه هستند. در برخی از مواقع هم از سقف چوبی یا سقف شیروانی در طراحی آشپزخانه مینیمال استفاده می‌کنند که بسیار زیبا و فوق‌العاده است.

استفاده از رنگ مشکی و تیره در طراحی آشپزخانه مینیمال

همان‌طور که گفته شد رنگ غالب برای طراحی آشپزخانه به سبک مینیمال رنگ‌های روشن و سفید هستند. اما اگر شما جزو علاقه‌مندان به رنگ‌های تیره یا مشکی باشید بازهم می‌توانید سبک مینیمال را در آشپزخانه خود پیاده کنید. البته به شرطی که اصول ساده‌گرایی را مانند تصویر زیر رعایت کنید:

طراحی آشپزخانه مینیمال با کابینت‌های ساده و توکار

استفاده از کابینت‌های جادار که در عین حال به بیرون نما ندارند، در بین مینیمالیست‌ها طرف‌داران زیادی دارد. این کابینت‌ها در عین اینکه جای زیادی برای وسایل دارند، از بیرون قابل‌مشاهده نیستند و این فضای بیشتری به آشپزخانه می‌دهد. در این کابینت‌ها معمولاً محتوای درون آن‌ها نباید از بیرون دیده شود و طوری جادار باشد که بتوان تمام وسایل را با نظم داخل آن‌ها جای داد. نوع و رنگ کابینت‌ها هم باید در عین زیبایی کاملاً ساده و بدون نقش‌ونگار یا کنده‌کاری باشد.

معرفی ۶ نوع آشپزخانه سبک مینیمال

طبق تقسیم‌بندی‌هایی که از جانب شرکت‌های طراحی داخلی معتبر در سراسر دنیا انجام شده، ۶ نوع از آشپزخانه‌هایی که به سبک مینیمال طراحی شده‌اند را در زیر به شما معرفی می‌کنیم:

۱- طراحی آشپزخانه مینیمال با ست غذاخوری مدرن

۲- آشپزخانه مینیمالیستی شیک

۳- آشپزخانه با دکوراسیون مینیمال با استفاده از رنگ و بافت‌های طبیعی

۴- ترکیب حداکثر و حداقل در طراحی آشپزخانه مینیمال

۵- طراحی بسیار لوکس در آشپزخانه به سبک مینیمال

۶- طراحی آشپزخانه مینیمال برای آشپزخانه‌های کوچک

 

در این مطلب از شرکت معماری و دکوراسیون داخلی آرکا نوژا انواع طراحی دکوراسیون آشپزخانه مینیمال در سال ۲۰۲۱ را به شما معرفی کردیم. با مطالعه این مطلب متوجه شدید که دکوراسیون مینیمال و ساده برخلاف عقیده خیلی از افراد خسته‌کننده نیست. حتی می‌توانید در عین مدرن و شیک بودن از طراحی مینیمال برای آشپزخانه خود استفاده کنید. این که در آشپزخانه مینیمالیستی هیچ‌چیزی بیش‌از حد نیست باعث ایجاد یک فضای آرام و لذت‌بخش می‌شود و آرامش را دو چندان می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *