صفر تا صد بازسازی و نوسازی ساختمان

از قدیم تا به امروز، یکی از نیازهای اولیه و ضروری انسان داشتن مسکن بوده است. خانه‌ی هرکسی با دیگری، به لحاظ ابعاد، ظاهر درونی و بیرونی و … متفاوت است . به‌مرورزمان، قسمت‌هایی از ساختمان رو به فرسودگی رفته و نیازمند تعمیرات و استفاده از مصالح جدیدتر، در جهت حفظ و زیبایی آن خواهیم بود. بازسازی آپارتمان، امروزه از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است . به همین دلیل متخصصین بسیار ماهر و مجربی در این زمینه فعالیت دارند. در این مطلب به چگونگی انجام بازسازی ساختمان می‌پردازیم. با آرکا نوژا دیزاین همراه باشید.

بازسازی آپارتمان، علاوه بر نو کردن فضای خانه، حال و هوای افراد ساکن در خانه را نیز دگرگون می‌کند. این تغییرات می‌توانند تأثیر بسیار چشمگیری بر خانه بگذارند. تغییرات می‌تواند بسیار کوچک و جزئی مثل تعویض وسائل قدیمی با وسائل جدید، جابه‌جایی وسائل و تغییر در چیدمان مبلمان خانه، عوض‌کردن پرده سالن پذیرایی و … یا حتی تغییرات بسیار وسیع‌تر که در آن صورت نیازمند بازسازی آپارتمان هستید، باشند. این تغییرات احساس نو بودن و شروعی جدید را در شما زنده می‌کند. قبل از شروع توضیحات مراحل بازسازی، به تعریفی از بازسازی آپارتمان در تهران یا ساختمان می‌پردازیم.

این مطلب را از دست ندهید: بازسازی دفتر کار اداری، نکات+ عکس های قبل و بعد

بازسازی یعنی چه و با نوسازی چه تفاوتی دارند؟

حتماً در کنار شنیدن بازسازی ساختمان، نوسازی ساختمان نیز به گوشتان خورده است. بعضی از افراد این دو را با یکدیگر یکی دانسته و هر دو را به یک منظور در نظر می‌گیرند. درصورتی‌که تفاوت‌هایی میان این دو است .

بازسازی به‌منظور احیا و مرمت است . اشتباه نکنید! مرمت تنها مربوط به خانه‌های قدیمی ناست . مرمت در جهت تعمیر و حفظ ساختمان انجام می‌شود. بازسازی در خانه‌های آسیب‌دیده و قدیمی که نیازمند تغییرات فنی می‌باشند، انجام می‌شود.

هدف از بازسازی چیست؟

  • انجام‌دادن تغییراتی در نقشه ساختمان،
  • افزایش استحکام و مقاومت ساختمان،
  • ایجاد حال و هوایی جدید با متنوع کردن فضاها،
  • ایجاد کاربری برای فضاهای بدون استفاده و یا ازبین‌بردن آنها.

نوسازی اما طور دیگری است. در نوسازی بیشتر به نو شدن فضای خانه یا نما ساختمان توجه می‌شود. نوسازی با دکوراسیون داخلی تفاوت دارد، این دو را باهم یکی در نظر نگیرید. اقداماتی که در نوسازی انجام می‌شوند عمیق‌تر بوده و قبل از دکوراسیون داخلی است . نوسازی شامل کاغذ دیواری، سقف کاذب و … است .

در اینجا متوجه تعریف بازسازی و نوسازی که به‌غلط هم‌معنا با بازسازی معرفی می‌شود، شدیم. در ابتدا شروع بازسازی، باید سؤالاتی را در قالب لیست به‌صورت مرتب تنظیم کرده و پاسخی برای آن‌ها در نظر داشته باشید:

  • کدام قسمت از خانه نیازمند به بازسازی است؟
  • برآورد هزینه مالی، چه مقدار برای انجام بازسازی آپارتمان در تهران لازم است؟
  • پس از انجام بازسازی، چیدمان خانه به چه شکل خواهد بود؟
  • فضاهای ایجاد شده در بازسازی چه نوع کاربری‌ای خواهند داشت؟

و دیگر سؤالاتی که شما را در جهت انجام یک بازسازی بی‌نقص کمک خواهد کرد. نکته‌ای که بعد از تهیه لیست باید در نظر داشته باشید، انجام مشاوره با متخصصین در این زمینه است . بدون شک افرادی که در این زمینه فعالیت دارند، دارای تجارب بسیاری زیادی هستند که می‌توانند به شما در جهت انجام بازسازی آپارتمان کمک بسیار زیادی کنند. بازسازی به‌تنهایی، به دلیل عدم داشتن اطلاعات لازم و کافی فنی ساختمان، می‌تواند مشکلات بسیار زیادی را به وجود آورد. از این رو معماران با برنامه‌ریزی بسیار دقیق و در نظر گرفتن ریز جزئیات، در مدت زمانی که از قبل تخمین زده‌اند، شما را به خواسته‌هایتان می‌رسانند.

برای انجام یک بازسازی آپارتمان خوب و موفق باید یک سری مراحل را پشت سر بگذاریم. این مراحل شامل:

تعیین نوع بازسازی آپارتمان

همان‌طور که در نکته قبلی گفتیم، حتماً قبل از شروع بازسازی، نیازمند مشخص‌کردن نیازهای خود در یک لیست هستید. بازسازی ساختمان می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد. بازسازی‌های ساده نیازمند گرفتن مجوزی از سوی شهرداری نمی‌باشند. در ادامه به معرفی اقداماتی که نیازمند مجوز هستند پرداخته‌ایم. حتی تغییرات می‌توانند سطحی یا عمیق باشند. ممکن است بازسازی ما، برای جابه‌جایی سرویس بهداشتی انجام شود که از سری بازسازی‌های عمیق گفته می‌شود. در مشخص‌کردن نوع تغییرات خود وسواس به خرج داده و با دقت آن‌ها را یادداشت کنید.

این مطلب را از دست ندهید: پیمانکار بازسازی ساختمان؛ از مدل سازی تا اجرا

حتماً در خصوص داشتن بازسازی خوب، تحقیقاتی در زمینه انتخاب پیمانکار انجام دهید

این روزها با پیشرفت اینترنت، به‌راحتی می‌توانید به ساده‌ترین نیازهای خود دست پیدا کنید. برای انتخاب پیمانکاری خوب می‌توانید سری به سایت‌ها زده و به اطلاعات مفیدی دست پیدا کنید. اگر از مسائل نوع قرارداد و همکاری با پیمانکاران اطلاعی ندارید، حتماً از افراد مطلع راهنمایی بگیرید و یا با جستجو در اینترنت به توضیح کاملی از انواع قراردادها دست پیدا کنید.

برآورد هزینه مالی

حتماً مقدار بودجه خود را مشخص کنید. در این مرحله، به لیستی که در مرحله اول تهیه کردید، برگردید. کدام قسمت از خانه نیازمند بازسازی است؟ سبک انتخابی شما چیست؟ مصالح موردنظرتان را انتخاب کرده‌اید؟ به چه وسائل و تجهیزاتی نیاز دارید؟ با توجه به موارد گفته شده، مقدار بودجه شما برای انجام بازسازی ساختمان چقدر است؟

این نکته را در نظر بگیرید، قبل از شروع هر پروژه‌ای مقدار هزینه آن را می‌توان تخمین زد، اما در پایان ممکن است این مقدار بیشتر و یا کمتر شود. هزینه‌ها شامل: هزینه مصالح – هزینه پیمانکار و نیروهایی که در انجام پروژه فعالیت دارند – هزینه تغییرات دکوراسیون – هزینه تعمیرات – هزینه حمل‌ونقل ضایعات و مصالح

برای بازسازی آپارتمان خود، چه ایده‌هایی در سر دارید؟

فکر می‌کنم برای هر خانواده‌ای، دادن طرح و ایده از قسمت‌های جذاب و دوست‌داشتنی بازسازی باشد.

با توجه به علاقه و سلیقه خود، بهترین بازسازی‌ای که در ذهن دارید را توصیف کنید.

در کدام موارد از بازسازی آپارتمان، نیاز به مجوز داریم؟

موارد زیر نیاز به گرفتن مجوز ندارند:

  • هرگونه نصب و تعمیر مانند تعمیرات کف‌پوش‌ها، نصب کاشی، سرامیک، پارکت و… نصب در، پنجره و …،
  • لوله‌کشی،
  • حفر و تخلیه‌ی چاه فاضلاب.

مواردی که نیاز به گرفتن مجوز دارند:

  • تخریب دیوار و تیغه،
  • هرگونه اقدامی که در جهت مقاومت و استحکام ساختمان آسیب وارد کند،
  • جابه‌جایی راه‌پله،
  • جابه‌جایی کاربری قسمت‌های مختلف خانه،
  • جابه‌جایی قسمت‌هایی که طبق ضوابط ممنوع هستند.

برنامه‌ریزی

از ارکان اصلی هر پروژه می‌توان به داشتن یک برنامه‌ریزی خوب و دقیق، اشاره کرد. برنامه‌ریزی به پروژه نظم داده و به اتمام به‌موقع آن کمک می‌کند. در انجام برنامه‌ریزی با پیمانکار خود مشورت کنید تا به نتایج مطلوبی دست پیدا کنید.

عملیات تخریب

از مهم‌ترین قسمت پروژه، تخریب است . برای تخریب هر قسمت از خانه، از وجود تأسیسات آن آگاهی پیدا کنید. تخریب باید با روشی بسیار اصولی انجام شود تا باعث مشکل و تخریب دیگری نشود. حتماً برای انجام تخریب فضا را خالی کرده تا آسیبی به وسائل خانه وارد نشود.

بازسازی آپارتمان

در این مرحله بازسازی ساختمان شروع می‌شود. حتماً از قطع بودن آب، برق و گاز اطمینان حاصل کرده تا در حین انجام عملیات به مشکل برنخورید.

برای تغییر و جابه‌جایی هرگونه کاربری در خانه، نیازمند داشتن مجوز شهرداری هستید.

بازسازی‌ها شامل موارد زیر می‌باشند:

  • رنگ کردن دیوارها یا کاغذ دیواری،
  • انجام هرگونه نصب و یا تعمیر وسائل،
  • اجرای پارکت،
  • تزئینات گچ‌بری و سرستون،
  • عایق‌کاری سرویس بهداشتی،
  • تعویض درها و پنجره‌ها،
  • تعویض کابینت، شیرآلات و … .

بررسی و نظارت کارهای انجام شده پس از بازسازی

در هنگام عقد قرارداد، باید تمام مواردی که قرار است در حین پروژه انجام شود، نوشته شود و در هنگام اجرا، همان کیفیت و همان مدل مصالح که در قرارداد گفته شده، انجام شود. تهیه مصالح هم می‌تواند به عهده پیمانکار باشد یا شما باشد.

آخرین مرحله

در این مرحله، کار به اتمام رسیده و بررسی‌های انجام شده در خصوص درست بودن و با کیفیت بودن مصالح انجام شده است. حتماً قراردادی در خصوص دوره امتحان برای درستی بازسازی‌های انجام شده در نظر بگیرید. این مرحله، مرحله تأیید درستی کار از طرف شما است .

با پایان رسیدن مراحل بازسازی، می‌خواهیم توضیحی در خصوص بعضی بازسازی بعضی از قسمت‌های آپارتمان در اختیارتان قرار دهیم.

بازسازی آشپزخانه

می‌توان آشپزخانه را، قلب هر خانه‌ای معرفی کرد. هر خانم نیازمند آشپزخانه‌ای بزرگ و دلباز است . به همین دلیل بی‌نقص بازسازی کردن این فضا اهمیت زیادی دارد. در بازسازی، نوع قرارگیری کابینت‌ها، نوع کف‌پوش، طراحی و جانمایی وسائل، نورپردازی و … بسیار حائز اهمیت هستند.

نکاتی در خصوص بازسازی آشپزخانه بدانید

بازسازی سرویس بهداشتی

طراحی سرویس بهداشتی با توجه به متراژش می‌تواند متفاوت باشد. در سرویس‌های کوچک‌تر، روشویی و توالت از یکدیگر جدا نشده و همراه باهم هستند. در بازسازی، عایق‌کاری، کف‌پوش، تأسیسات، سقف کاذب، نورپردازی، و … از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

بازسازی نشیمن و پذیرایی

طراحی نشیمن بسیار مهم است. نشیمن فضایی برای اعضای خانواده است . به دلیل قرارگیری تلویزیون در این مکان، نورپردازی فضا و طراحی دیوار پشت آن، بسیار مهم است. نورپردازی پشت تلویزیون نباید به‌گونه‌ای باشد که چشم را اذیت کرده و مانع از دیدن صفحه‌نمایش شود. همین‌طور چیدمان این فضا باید طوری باشد که، تلویزیون در روبروی یا پشت به پنجره نباشد.

طراحی پذیرایی با توجه به هر سبک موردنظر می‌تواند دلخواه باشد. برای سبک‌های کلاسیک، استفاده از سرستون‌ها و گچ‌بری‌ها می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای بازسازی آپارتمان در تهران باشند. نورپردازی، انواع کف‌پوش‌ها و … از دیگر موارد مهم بازسازی هستند.

بازسازی اتاق

برای این فضای خصوصی می‌توانید مطابق علاقه شخصی خود عمل کنید. طراحی پارتیشن‌هایی برای تقسیم‌بندی اتاق، کمدهای دیواری و یا حذف آن‌ها، طراحی اتاق‌خواب مستر و … می‌توانند از سری‌کارهای لازم برای بازسازی باشند.

بازسازی سازه

عمر بنا از جمله مهم‌ترین مواردی هستند که به شکل مستقیم در بازسازی آپارتمان مؤثرند. می‌توان گفت با افزایش قدمت آپارتمان، نیاز آن به بازسازی به نسبت آپارتمان‌هایی که عمر کمتری دارند، به‌مراتب بیشتر است. یکی از موارد مهمی که در بازسازی آپارتمان می‌توان به آن اشاره کرد، توجه به ضوابط شهرسازی است؛ به طوری که در طی انجام پروژه بخشی از بازسازی شامل حذف جداکننده‌های داخلی، جابه‌جایی پله و یا احداث آن و ازاین‌قبیل تغییرات باشد، کارفرما ملزم به اخذ مجوز از شهرداری است.

به‌طورکلی بازسازی در بخش‌های اصلی مشمول بازسازی بخش‌های اصلی آپارتمان همچون، سقف، ستون و در و پنجره است ؛ به همین منظور برای بازسازی سقف و ستون‌ها، مقاومت آن‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است . همچنین در صورت قدیمی بودن سازه، امکان وجود خرابی در اثر نم زدگی، ترک و نشست در دیوارها، امکان‌پذیر است؛ به همین منظور دیوارها نیز از جمله عناصر اصلی و مهم در امر بازسازی می‌باشند. می‌توان برای تغییر در ساختار فضاها به شکل هنرمندانه‌ای، دیوارهای جداکننده را حذف و یا جابه‌جا کرد.

بازسازی تأسیسات

تأسیسات از مهم‌ترین قسمت آپارتمان است . به‌مرورزمان و با افزایش قدمت ساختمان و فرسودگی تأسیسات، لازم است در هنگام بازسازی به نوسازی آن‌ها نیز اقدام کرد. برای بازسازی تأسیسات نیاز به تخریب کف‌پوش بوده و در برخی موارد مانند سرویس‌ها بهداشتی نیازمند عایق‌کاری است .

تأثیر رنگ‌ها را در زیبایی خانه دست‌کم نگیرید!

رنگ‌ها به فضا زیبایی می‌دهند، بدون آن که متوجه باشید، احساس‌های بسیاری را در شما به وجود آورده و تشدید می‌کنند. برای داشتن خانه‌ای زیبا، تناسبات رنگی را حتماً رعایت کرده تا به خانه ایده‌آلتان نزدیک شوید. کابینت‌ها، کاغذدیواری‌های ساده یا طرح‌دار، سرامیک، پارکت و … همگی دارای رنگ‌هایی هستند که می‌توانند در زیبایی خانه تأثیرگذار باشند.

هزینه تقریبی بازسازی آپارتمان

نمی‌توان به طور دقیق و قطعی مقداری برای بازسازی تعیین کرد، چراکه به بسیاری از عوامل مرتبط می‌شود. بسیاری از عوامل می‌توانند در کاهش هزینه مؤثر باشند. به عنوان مثال: می‌توان از مصالح متوسط‌تر با قیمتی نسبتاً ارزان‌تر استفاده کرد، اگر کارفرما، خود مهارتی در خصوص بازسازی دارد می‌تواند به انجام بعضی از کارها بپردازد.

قدمت آپارتمان بسیار مهم است. اگر آپارتمانی کمتر از 30 سال قدمت داشته باشد و از پایداری خوبی برخوردار باشد، هزینه‌هایی که برای بازسازی آن صرف می‌شود مناسب‌تر است . خانه‌هایی بسیار قدیمی به دلیل فرسودگی بسیار، نیازمند بازسازی‌های بیشتر و عمیق‌تری خواهند بود، از این احتمال افزایش هزینه نیز است . مورد دیگری که می‌تواند در هزینه‌ها مهم باشد شفاف بودن خواسته کارفرما است . هرچقدر خواسته‌های کارفرما مشخص‌تر و واضح‌تر باشد، برنامه‌ریزی انجام شده دقیق بوده و از افزایش قیمت‌های ناگهانی جلوگیری خواهد شد.

این مطلب را از دست ندهید: هزینه بازسازی منزل در تهران چقدر است؟

هر پروژه‌ای قوانین و مقررات خاص خود را دارد که رعایت آن لازم و ضروری است. این موارد شامل:

  • با توجه به نیاز، مقدار بودجه‌ای که می‌توانید در نظر بگیرید و شرایط زندگی، قسمتی را که قصد بازسازی آن را دارید تعیین و مشخص کنید. بر اساس مقدار و میزان فضاهای لازم برای بازسازی، برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد.
  • با آرامش بودن در پروسه بازسازی بسیار مهم است. مشکلاتی در بازسازی آپارتمان که شامل افزایش قیمت مصالح در نتیجه بیشتر شدن قیمت از بودجه اصلی، نبود مصالح موردنظر که باعث تجدیدنظر و انتخاب مصالح دیگری می‌شود، قابل‌اجرا نبودن طرح به طور کامل به دلیل وجود تأسیسات یا، …، ندادن مجوز از سوی شهرداری برای جابه‌جایی و تغییر کاربری فضاها … است ، ممکن است اتفاق بیافتد.
  • واضح و روشن نیازها و افکارتان را با خود و خانواده در میان بگذارید. آن‌ها را بر روی کاغذ بیاورید. خواسته‌هایتان را نظم دهید و در آخر پس از نهایی شدن و کسب اطمینان از هرآنچه نیاز دارید، آن را با پیمانکار درمیاب بگذارید.
  • پیمانکاری مطمئن و متخصص بسیار لازم و ضروری است . در انتخاب پیمانکار تحقیقات لازم را انجام دهید و از انتخاب خود اطمینان حاصل کنید.
  • نکاتی که دانستن آن‌ها لازم و ضروری است :
  • همان‌طور که در ابتدا گفته شد، لازم است سبک موردنظر خود در جهت تغییرات را انتخاب کنید تا بر اساس آن سبک بازسازی آپارتمان صورت گیرد.
  • داشتن نور طبیعی در خانه از مهم‌ترین عناصر بصری محسوب می‌شود. حتماً در ابعاد و جای‌گذاری پنجره‌ها در هنگام بازسازی آپارتمان توجه کنید.
  • با تعیین بودجه و اطمینان از مقدار آن به بازسازی اقدام کنید.
  • برای انجام بازسازی‌هایی که از پایداری ساختمان کم می‌کند، نیازمند گرفتن مجوز از سوی شهرداری هستید.

سخن آخر

بازسازی آپارتمان می‌تواند در زندگی و روحیه‌ی اعضای خانواده به شدت مؤثر باشد. اگر قصد انجام بازسازی را دارید، لیستی از خواسته‌های خود را با بودجه‌ای که در اختیار دارید تهیه کنید. گروه آرکا نوژا با مجرب‌ترین کادر خود، می‌تواند به شما در این زمینه مشاوره داده و در این مسیر همراهتان باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *