نورپردازی اتاق خواب | 5 روش جذاب و متفاوت

نورپردازی اتاق خواب

نورپردازی اتاق خواب یکی از آن موضوعات جذاب است که می‌تواند طراحان دکوراسیون داخلی را مدت‌ها به خود مشغول کند. اتاق خواب محلی برای آرامش و رهایی از دغدغه‌ها و هیجاناتی است که تمامی ندارند. اما پس از یک روز شلوغ، اغلب ما به اتاق خوابمان پناه می‌بریم تا در آرامش موزیک مورد علاقه‌مان را گوش کنیم، کتاب بخوانیم و استراحت کنیم.

نورپردازی یکی از عناصر دکوراسیون است و ابزارها و روش‌های متنوعی دارد. نورپردازی تاثیر گسترده‌ای در دکوراسیون داخلی دارد. این بخش از طراحی دکوراسیون داخلی می‌تواند در ایجاد حس آرامش و یا عکس آن، بسیار تاثیرگذار باشد. به خاطر داشته باشید که نورپردازی اتاق خواب همان‌قدر که می‌تواند آرامش‌بخش باشد، می‌تواند آزاردهنده هم باشد. به همین دلیل نوع استفاده از ابزارهای روشنایی در اتاق خواب موضوعی است که باید به دقت بررسی شود.

اما جایگاه نورپردازی در دکوراسیون داخلی 2022 همچنان از اهمیت بالایی برخوردار است. در گذشته به اندازه امروز به موضوع نورپردازی اهمیت داده نمی‌شد و البته ابزارهای نورپردازی هم به اندازه اکنون متنوع نبودند. اما در خانه‌ها و یا حتی محیط‌های اداری امروزی، نورپردازی جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده و طراحان دکوراسیون دیگر از کنار آن ساده عبور نمی‌کنند.

موضوع نورپردازی در معماری مدرن داستانی متفاوت و گاهی متاثر از مباحث روانشناسی است. امروزه لوسترهای بزرگ و لامپ‌های سقفی در دکوراسیون جای خود را به نورهای مخفی و ملایم و زمینی مانند آباژورها داده‌اند. اما نورپردازی در اتاق خواب شاید از جهاتی با دیگر قسمت‌های خانه متفاوت باشد. در این مقاله از وبلاگ آرکانوژا همراه شما هستیم با برخی ایده‌های جذاب نورپردازی برای اتاق خواب.

انواع نورپردازی برای اتاق خواب
انواع نورپردازی برای اتاق خواب

انواع نورپردازی در دکوراسیون

شاید روحیات افراد هم در این رابطه تاثیرگذار باشد. برای مثال ممکن است برخی از ما نور بیشتر و برخی نور کمتری را دوست داشته باشیم. برخی نیز نور زرد یا آفتابی را به نور سفید یا مهتابی ترجیح می‌دهند و یا بالعکس. البته نورهای رنگی هم طرفدارانی دارند و گاهی رنگ‌هایی مانند صورتی یا سبز هم به‌صورت ملایم در اتاق خواب استفاده می‌شوند.

همچنین نور می‌تواند از یک منبع نوری متمرکز ساطع شود و یا از چند منبع نوری و به‌شکلی ملایم‌تر. بنابراین انتخاب با شما است که چه نوع نورپردازی در اتاق خواب خود داشته باشید. ممکن است از چند روش برای روشن کردن اتاق خواب استفاده کنید. مثلا یک نوع نور برای مطالعه و نور دیگری برای هنگام استراحت.

استفاده از چند منبع نور
استفاده از چند منبع نور

عوامل موثر در نورپردازی اتاق خواب

برای نورپردازی اتاق خواب ایده‌های متفاوتی وجود دارند. سلیقه شما و البته نظر طراح دکوراسیون داخلی، در انتخاب نوع نورپردازی تاثیر گذار است. در کلیه مراحل طراحی نورپردازی، سلیقه بخش مهمی از فرایند انتخاب است. همچنین هنگام دیزاین نورپردازی دکوراسیون اتاق خواب باید علاوه بر زیبایی، کاربرد نورپردازی را نیز مد نظر قرار دهید. علاوه بر این متراژ اتاق خواب هم در تعیین چگونگی پیاده‌سازی ایده‌های نورپردازی نقش دارد.

نحوه استفاده از نورپردازی در اتاق خواب

به چند روش می‌توان نورپردازی را در اتاق خواب اجرا کرد. ممکن است این نورپردازی نور مخفی باشد و یا بازتاب نور. اما به چه روش‌هایی نورپردازی اتاق خواب اجرا می‌شود و به چه مواردی باید توجه داشت؟

نور مخفی در اتاق خواب
نور مخفی در اتاق خواب

نورپردازی با نور مخفی

نور مخفی یکی از روش‌های نورپردازی اتاق خواب است که با استفاده از سقف کاذب و یا حتی در دیوارها و سطوح اجرا می‌شود. نور مخفی یکی از روش‌های مدرن نورپردازی خانه است که اغلب در سقف به‌کار می‌رود. این نورپردازی می‌تواند در رنگ‌های متفاوت در سقف کناف و برای ساختمان‌های مسکونی و تجاری انجام شود. نور مخفی در سقف اتاق خواب فضایی شیک و لوکس خلق می‌کند.

بیشتر بخوانید:

 نورپردازی تخت خواب

گاهی بخشی از نور اتاق خواب از طریق نورپردازی تخت خواب تامین می‌شود. نورپردازی جذاب برای تخت خواب تاثیری شگفت‌انگیز و آرامش‌بخش در اتاق خواب ایجاد می‌کند. برای این منظور کافی است چراغ‌هایی در پایین تخت و گوشه‌‌های آن قرار دهید. این نورپردازی به ویژه در شب جلوه‌ای خیال‌انگیز به اتاق خواب شما می‌بخشد.

بازتاب نور در اتاق خواب
بازتاب نور در اتاق خواب

استفاده از بازتاب نور

گاهی بازتاب نور هم می‌تواند بخشی از روشنایی اتاق خواب شما را تامین کند. بازتاب نور در برخی سطوح صیقلی می‌تواند تولید نور کند. این سطح ممکن است سطح میز توالت یا یک آینه باشد. فقط باید دقت کنید که جهت بازتابش نور آزاردهنده و مزاحم نباشد. این نور اگر جهت مناسبی داشته باشد می‌تواند صحنه‌ای زیبا و رویایی بیافریند.

نورپردازی با قابلیت تنظیم شدت نور

با استفاده از یک دیمر (Dimmer) به آسانی می‌توان شدت نور را متناسب با نوع فعالیت خود تنظیم کرد. گاهی نور با شدت بیشتر مورد نیاز است و گاهی نور با شدت کمتر. با استفاده از دیمر دیگر نیازی به استفاده از چند وسیله برای نورپردازی نیست.

استفاده از آباژور در اتاق خواب
استفاده از آباژور در اتاق خواب

آباژور در اتاق خواب

آباژورها به فضا حس دلنشینی می‌دهند. با استفاده از آباژور می‌توانید نوری ملایم و خوشایند در اتاق خواب خود ایجاد کنید. آباژورها انواع گوناگونی دارند و به آسانی می‌توانید مدلی مناسب با سبک دکوراسیون اتاق خواب خود پیدا کنید.

چراغ مطالعه در اتاق خواب
چراغ مطالعه در اتاق خواب

چراغ مطالعه برای نورپردازی اتاق خواب

چراغ مطالعه هم یکی دیگر از انواع وسایل روشنایی است که به خصوص برای مطالعه هنگامی‌که دراز کشیده‌اید بسیار کاربرد دارد. همچنین این چراغ‌ها قابلیت تنظیم جهت تابش نور را دارند که از این جهت یک مزیت محسوب می‌شود.

ریسه در نورپردازی اتاق خواب
ریسه در نورپردازی اتاق خواب

نور ریسه‌ای در اتاق خواب

استفاده از ریسه در اتاق خواب یکی از زیباترین روش‌ها برای ایجاد فضایی رمانتیک و رویایی است. ریسه‌ها با نور ملایمی که دارند، می‌توانند حتی هنگامی که به خواب رفتید هم روشن باشند بدون این‌که مزاحمتی برای خواب شما داشته باشند.

نظر شما…

شما کدامیک از روش‌های گفته شده برای روشنایی و نورپردازی اتاق خواب را ترجیح می‌دهید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *