قوانین ساخت روف گاردن (در تهران)

قوانین ساخت روف گاردن

ساخت روف گاردن این روزها در شهرهای بزرگی هم‌چون تهران رونق گرفته است. صرف‌نظر از همه‌ی خوبی‌هایی که یک روف گاردن برای ساکنان ساختمان و مجتمع می‌تواند داشته باشد، در ساخت و اجرای آن باید به یک سری از استانداردها و قوانین تعریف‌شده از سوی نهاد ذی‌ربط دقت داشت. قوانین ساخت روف گاردن در تهران که عمدتاً از سوی سازمان شهرداری تعریف شده است چندان دست‌وپاگیر نیستند و نکته مهم این است که شهرداری همیشه از اجرای روف گاردن تهران حمایت کرده است. در ادامه با بررسی قوانین ساخت روف گاردن در تهران با ما همراه باشید.

شهرداری و روف گاردن

در ساخت هر سازه‌ای که در ارتباط با زندگی شهری باشد، شهرداری‌ها می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند. داستان روف گاردن با بسیاری دیگر از سازه‌ها فرق می‌کند. شهرداری همیشه خواهان گسترش فرهنگ روف گاردن سازی بوده است و به همین منظور هم مزیت‌های زیادی را برای پیمانکاران و کارفرمایان در نظر گرفته است. افزایش تراکم ساخت، مشوق‌های مالیاتی و اخذ عوارض کمتر از جمله این قوانین هستند. از طرفی هم آن دسته از ساختمان‌ها که درصد زیادی از سطح را به ساخت‌وساز اختصاص داده‌اند، می‌توانند با اجرای روف گاردن تهران میزان سطح اشغال فضای سبز را به‌طور قابل‌توجهی افزایش داده و کمبود آن را به نحوی جبران کنند.

اگر تمایل به طراحی و اجرای روف گاردن کلاسیک دارید، ما در مقاله‌ای دیگر به‌طور مفصل به آن پرداخته‌ایم.

ساخت روف گاردن

قوانین ساخت روف گاردن در تهران

قانون اول؛ شهرداری‌ها این حق را برای خود مسلم می‌دانند که در صورت نیاز یا تحت شرایطی که حداقل تأمین فضای سبز رعایت شود، نسبت به دادن امتیازهای زیر به صاحبان ساختمان‌ها اقدام کند. به ازای هر مترمربع فضای سبز، با مشخصات اجرائی موردتائید شهرداری، برای ساختمان‌هایی که در حال اخذ پروانه ساختمانی هستند، تراکم مجاز ساختمانی را می‌توان به صورت زیر افزایش داد.

  • در صورت اجرای هر مترمربع فضای سبز گسترده (مازاد بر 40 درصد فضای سبز اجباری) طبق ضوابط اجرایی موردتائید شهرداری، 1 مترمربع به تراکم مجاز با اخذ عوارض قانونی افزوده شود.
  • در صورت اجرای هر مترمربع فضای سبز نیمه‌فشرده (مازاد بر 40 درصد فضای سبز اجباری) طبق ضوابط اجرایی موردتائید شهرداری، 2 مترمربع به تراکم مجاز با اخذ عوارض قانونی افزوده شود.
  • در صورت اجرای هر مترمربع فضای سبز فشرده (مازاد بر 40 درصد فضای سبز اجباری) طبق ضوابط اجرایی موردتائید شهرداری، 3 مترمربع به تراکم مجاز با اخذ عوارض قانونی افزوده شود.

ناگفته نماند که افزایش تراکمی که در قانون بالا شهرداری آن را مشخص کرده است، حداکثر می‌تواند 10 درصد در هر طبقه و آن‌ها با در نظر گرفتن پیش‌آمدگی مجاز در طرفین پلاک و رعایت حقوق ساختمان‌های مجاور باشد. از طرفی هم اگر این 10 درصد افزایش تراکم، برطرف‌کننده نیاز به تراکم مازاد نباشد، با رعایت فاصله از لبه پشت بام مشرف به فضای سبز و معبر امکان اضافه کردن حداکثر یک طبقه به اندازه تراکم مازاد بعد از تشویق وجود خواهد داشت.

قانون دوم؛ به میزان 30 درصد مساحت مفید بام، نسبت به دادن تراکم در یک طبقه اضافه در جهت ساخت کاربری‌های مرتبط با اجرای روف گاردن تهران (غیر مسکونی) مانند سالن اجتماعات، سالن ورزشی و مواردی من جمله بر روی پشت بام با گرفتن عوارض قانونی و همچنین فاصله گرفتن از لبه‌های پشت بام، در سمت معبر و فضای باز و نیز رعایت تمام اصول و ضوابط سازهای و اجرایی اقدام شود.

قانون سوم؛ به منظور ترغیب کاربران به اجرای انواع روف گاردن تهران، شهرداری قوانین خاصی را در خصوص اجرای روف گاردن تهران تعریف کرده است. بر این اساس فرد می‌تواند نسبت به کسر فضای باز ساختمانی، به ازای هر واحد حداکثر پنج متر، به شرط اجرای سه برابر فضای سبز در بام با مشخصات اجرایی مورد تائید شهرداری اقدام کند.

قانون چهارم؛ قانون دیگری مربوط به روف گاردن که به درصد فضای سبز پشت بام و درصد کاهش هزینه تراکم ساختمانی مربوط می‌شود. بر اساس این قانون، به ازای اختصاص هر مترمربع فضای سبز در بام، طبق جدول زیر از هزینه تراکم کل ساختمان (در صورت وجود) کسر خواهد شد.

درصد فضای سبز از سطح خالص پشت بام 100 90 80 70 60 50 40
درصد کاهش هزینه تراکم ساختمانی 60 50 40 30 20 10 0

مزیت اجرای روف گاردن در تهران چیست ؟

  1. اجرای روف گاردن تهران، فضای سبزی را در خانه‌تان به وجود خواهید آورد که در کاهش دی اکسید کربن هوا نقش داشته و اکسیژن بیشتری را وارد فضای شهر و محیط زندگی‌تان شود.
  2. با اجرای روف گاردن ارزش ملک شما زیر و رو می‌شود المان‌هایی که در این بخش از فضای مسکونی استفاده می‌شوند، همه و همه در این ارزش بخشیدن نقش دارند و در نهایت همه چیز به نفع شما تمام خواهد شد.
  3. در روزهای گرم سال، تابش مداوم پرتوهای خورشیدی در تمام شهر یکسان است. با اجرای روف گاردن تهران می توان از انرژی خورشیدی، بهترین استفاده را ببرید.
  4. اجرای روف گاردن در منزل باعث میشود که عایق‌های ضخیمی بر روی پشت بام خانه‌تان قرار می‌گیرند؛ از این رو، نه تنها عبور سرما در فصول سرد سال، بلکه عبور گرما از در روزهای گرم سال، سخت‌تر از هر زمان دیگری خواهد بود. در نتیجه برای گرم کردن و یا سرد کردن محیط داخلی خانه‌تان، نیاز به مصرف انرژی زیادی ندارید!

انتخاب سبک روف گاردن

سبک های مختلف اجرای روف گاردن شامل مدرن / کلاسیک / سنتی است، در انتخاب سبک مناسب برای اجرای روف گاردن تهران باید این موارد در نظر گرفته شوند:

  • علاقه و خواست کارفرما
  • سبک معماری ساختمان
  • اقلیم
  • ترندهای روز
  • کاربری
  • و…

ایده‌های طراحی روف گاردن کوچک را در این مقاله ببینید و انتخاب کنید.

طراحی و اجرای روف گاردن

مراحل اجرای روف گاردن

مرحله اول ، زیرسازی:

زیرسازی شامل کروم بندی و سپس ایزولاسیون  است. کروم بندی جهت هدایت آب باران به سمت چاه و نیز استفاده از آن برای آبیاری گیاهان انجام میشود. جنس ایزولاسیون به اقلیم و آب و هوا منطقه بستگی دارد و ممکن است ایزوگام و یا ورق های عایق بندی باشد.

بخشی از زیرسازی به زهکشی مربوط میشود که شامل این موارد است:

  • عایق پرایمری
  • عایق ضد ریشه
  • صافی برای جلوگیری از عبور ماسه و خاک
  • زهکش
  • پوشش های گیاهی
  • لایه مش
  • لایه محافظ

مرحله دوم ، اجرای تاسیسات:

با توجه به اینکه چه بخشهایی را در اجرای روف گاردن ایجاد کنید تاسیسات را (از جمله لوله آب، لوله ی جهت عبور سیم برق) نصب می کنید.

مرحله سوم ، اجرای باکس گل:

طبق طرحی که برای اجرای روف گاردن تنظیم شده است. جایگاه و میزان گلدان و گیاه هایی که قرار است در روف گاردن قرار گیرند مشخص هستند. پس محل قرار گیری و نصب آنها را مشخص کرده و در صورت نیاز آویز یا پایه های لازم را نصب می نمایید.

مرحله چهارم ،نصب ورقهای پانچ و ترمووود:

طبق طرح پیش بینی شده برای روف گاردن، بخش هایی از آن را طوری نتظیم کرده اند که آب از کف عبور کرده و به سمت چاه هدایت شود که برای این بخش ها از ورق پانچ استفاده میشود و بخش هایی هم برای قرار گفتن مبلمان و آلاچیق در نظر گرفته شده است که ترموود برای این قسمت ها کاربرد دارد.

ویژگیهای روف گاردن مدرن

  • اغلب روف گاردن‌های مدرن در سادگی خلاصه می‌شوند.
  • خطوط به کار رفته در اجرای روف گاردن اغلب راست و مستقیم است و عناصر منحنی و قوسی شکل کمتر به چشم می‌خورد.
  • در اجرای روف گاردن مدرن از مصالحی همچون بتن، فلز و شیشه بیشتر استفاده می‌شود.
  • اشکال و المان‌های سه بعدی غیرطبیعی در طراحی‌های مدرن روف گاردن زیاد به چشم می‌خورد.
  • پوشش گیاهی در اجرای روف گاردن‌های مدرن اغلب کم پشت و دارای نظم خاص است.

ویژگیهای روف گاردن کلاسیک

برای طراحی روف گاردن به سبک کلاسیک، باید اصول طراحی کلاسیک را که ریشه در معماری یونان و روم دارد، در نظر داشته باشیم:

  • خطوط مستقیم، زاویه‌های راست و دایره‌ها
  • تناسبات
  • نظم، تقارن و تعادل
  • تکرار
  • پالت رنگی محدود

خلاصه قوانین ساخت روف گاردن در تهران

  1. در صورت اجرای هر مترمربع فضای سبز گسترده در روف گاردن، بر اساس ضوابط شهرداری، یک مترمربع به وسعت مجاز اضافه خواهد شد.
  2. در صورت اجرای هر مترمربع فضای سبز نیمه فشرده در روف گاردن، بر اساس ضوابط شهرداری، دو مترمربع به وسعت مجاز اضافه خواهد شد.
  3. در صورت اجرای هر مترمربع فضای سبز فشرده در روف گاردن، بر اساس ضوابط شهرداری، سه مترمربع به وسعت مجاز اضافه خواهد شد.
  4. در برنامه‌های آینده شهرداری تهران نیز لزوم اختصاص دادن بخشی از فضای زمین‌ها به فضای سبز و فضای بام تصویب شده و در آینده اجرایی خواهد شد.
  5. به جهت افزایش انگیزه برای ساخت بام سبز، متقاضیان می‌توانند نسبت به کسر فضای باز ساختمانی، به ازای هر واحد، پنج متر به شرط اجرای سه برابر فضای سبز در بام ساختمان، اقدام کنند.

نکاتی که بهتر است در اجرای روف گاردن به آنها توجه کنید:

  • برای جلوه بخشیدن به فضا توجه به نورپردازی در اجرای روف گاردن تهران مهم است.
  • به کار بردن رنگ در جلوه بیشتر رووف گاردن اهمیت دارد اما نکته مهم آن است که در اجرای روف گاردن تهران باید حداکثر از سه رنگ استفاده کرد
  • از کفپوشی متناسب با بودجه‌ تعیین شده و با آب‌وهوای منطقه زندگی‌ در اجرای روف گاردن استفاده کنید و به فضای روف گاردنتان زیبایی و گرما می‌بخشد.
  • در اجرای روف گاردن بهتر از است از گونه‌های گیاهی گلدار و رنگی استفاده شود.

سخن آخر

قوانین اول تا چهارم در خصوص ساختمان‌های موجود یعنی آن ساختمان‌هایی که پروانه ساختمانی و یا پایان کار را قبل از درخواست اجرای بام سبز اخذ کرده‌اند، در صورت دریافت شرایط اجرایی، سازه‌ای و ضابطه‌ای قابل‌اجرا خواهد بود.

از طرفی هم اگر شرایط سازه کاملاً برآورده نشده باشد و فرد اقدام به اجرای روف گاردن کرده باشد، تنها در صورتی از تشویق‌ها و مزایای تعریف‌شده از سوی شهرداری بهره‌مند خواهد شد که تمامی شرایط و قوانین تعریف شده در ساخت روف گاردن را رعایت کرده باشد.

چنانچه تمایل به ساخت روف گاردن دارید، گروه معماری و دکوراسیون داخلی آرکانوژا با تجربه‌ی زیاد در این حوزه در کنار شما خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *