طراحی روف گاردن | راهنمای صفر تا صد طراحی روف گاردن

طراحی روف گاردن

در فکر تبدیل پشت بام خود به یک  باغ زیبا هستید؟ در شهرهای بزرگ و پرجمعیت طراحی روف گاردن یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود. مخصوصا در شهرهایی مثل تهران که از آلودگی هوا رنج می برند.

طراحی روف گاردن، چالش‌ها و هشدارهای منحصربه‌فرد خود را دارد که ممکن است حتی با تجربه‌ترین افراد را شگفت‌زده کند. قبل از ورود به این پروژه مهم، راهنمای جامع ما را در این مقاله بخوانید.

آیا در هر خانه‌ای می‌توان طراحی روف گاردن را انجام داد؟

بله، هر چیزی ممکن است. اول از همه، مهم است که تفاوت بین طراحی روف گاردن و بام سبز را بدانید. بام سبز را می‌توان بر روی هر سقفی، حتی سقف‌های کج و شیروانی هم انجام داد. یک بام سبز معمولاً از سینی‌های پلاستیکی یا فلزی کم‌عمق تشکیل شده است که با علف‌ها یا گل‌های وحشی چند ساله پر شده است. وزن آن سبک است و نصب آن آسان است.

اما معمولاً از گیاهان بزرگ‌تری استفاده می‌شود که ترکیبی از درختان، گل، درختچه و علف هستند. طراحی روف گاردن ممکن است شامل مبلمان فضای باز نیز باشد و می‌توان آن را به عنوان یک حیاط سرسبز در پشت‌بام خانه در نظر گرفت.

روف گاردن معمولاً به دلیل سنگینی مصالح و نحوه استفاده از فضا، در سطوح مسطح انجام می‌شود و در سقف‌های کج نمی‌توان بکار گرفت.

میزان تحمل سقف خود را اندازه بگیرید

اساسی‌ترین شرط در طراحی روف گاردن این است که بدانید سقف شما چند کیلوگرم را در هر متر مربع می‌تواند تحمل کند. با این کار می‌توانید تعیین کنید که تا چه اندازه می‌تواند وزن را از نظر پوشش، گیاهان، مبلمان و … تحمل کند. معمار، توسعه‌دهنده یا مدیر ساختمان ممکن است بتواند به شما بگوید که میزان تحمل سقف چقدر است. اگر این اطلاعات را در دسترس ندارید، می‌توانید از یک مهندس یا پیمانکار کمک بگیرید.

چه خدماتی برای روف گاردن مورد نیاز است؟

لوله‌کشی آب برای طراحی روف گاردن بسیار ضروری است. یک سیستم آبیاری قطره‌ای خودکار معمولاً با قیمتی بسیار مناسب قابل نصب است و در زمان و مصرف آب صرفه‌جویی عظیمی‌خواهد داشت و همچنین به افزایش طول عمر و سلامت گیاهان کمک می‌کند. سیم‌کشی برق نیز یکی از ملزومات است. اگر قصد نصب نورپردازی با ولتاژ پایین را دارید، می‌توانید از لامپ‌های کم مصرف ال‌ای‌دی استفاده نمائید.

چه نوع گیاهانی مناسب‌تر هستند؟

گیاهان برای طراحی روف گاردن
گیاهان طراحی روف گاردن

باغبانی در روف گاردن را می‌توان به باغبانی در بالای کوه تشبیه کرد. بهتر است گیاهانی را انتخاب کنیم که از نظر وزنی سنگین‌تر هستند تا از کنده‌شدن آن‌ها در باد شدید جلوگیری کنیم. درختان همیشه سبز مثل کاج و سرو، در طراحی روف گاردن مناسب هستند.

همچنین باید از گیاهان دارای برگ‌های بزرگ، مانند گیاه گوش‌فیل که به راحتی توسط باد شکسته می‌شوند، اجتناب کنیم. در نهایت، توصیه می‌کنیم کل ساعات تابش نور خورشید را که پشت بام شما دریافت می‌کند، اندازه‌گیری کنید تا به شما در تعیین اینکه چه گیاهی بهتر است کمک کند.

ایده‌های جذاب و جدید برای روف گاردن

  • آن را باز نگه دارید

اگر پشت‌بام کوچکی دارید پس قرار نیست آن را با چیزهای زیادی پر کنید. با این کار یک پشت‌بام کوچک، نیز بزرگ به نظر می‌رسد. یک شیشه شفاف به‌جای دیوار یا نرده در طراحی روف گاردن عالی خواهد بود.

روف گاردن فضای باز
روف گاردن فضای باز
  • ایجاد حریم خصوصی

اگر یک محوطه باز دارید که از ساختمان‌های اطراف دید دارد، رشد گیاهان خودرو، برای حفظ حریم‌خصوصی ایده خوبی خواهد بود. همچنین می‌توانید از نرده‌های مشبک، پرده و یا قاب چوبی استفاده کنید.

  • گیاهان و درختان بلند پرورش دهید

اگر پشت‌بام بزرگی دارید، می‌توانید درختان و درختچه‌های بلند بکارید تا در طراحی روف گاردن از فضا، حداکثر استفاده را ببرید. اگر وقت و حوصله نگهداری از گیاهان را ندارید؛ استفاده از بامبو و چمن ترکیب مناسبی است.

بیشتر بخوانید: 7 مدل از گیاهان آپارتمانی همیشه سبز، طبیعت در منزل شما

نورپردازی در طراحی روف گاردن
نورپردازی در طراحی روف گاردن
  • کفپوش‌های بلند چوبی

از کفپوش اجتناب نکنید. نوعي را انتخاب كنيد كه متناسب با بودجه شما باشد، متناسب با آب و هوايي كه در آن زندگي می‌كنيد و متناسب با سبک روف گاردن باشد.

ایجاد کف‌پوش‌های بلند در مجاورت دیوار، ایده خوبی در طراحی روف گاردن است. می‌توانید تخته‌های بلند چوبی یا فلزی را به کنار باغچه اضافه کنید. اگر دوست دارید، می‌توانید برای مقاومت بیشتر تخته‌های بتنی بلند نیز بسازید و درختچه‌های بلند و کوچک را بر روی آن‌ها پرورش دهید.

اطمینان حاصل کنید که از یک کف‌پوش ضدآب استفاده می‌کنید که می‌تواند ریشه‌های درختان را مسدود کرده و از آسیب به سقف جلوگیری کند. یک ایده دیگر در طراحی روف گاردن این است که کف‌پوش را کمی بلندتر از سطح نصب کنید به این ترتیب آب موجود در ریشه‌های گیاهان نمی‌تواند به سقف نفوذ کند.

کفپوش روف گاردن
کفپوش روف گاردن
  •  با دقت بکارید

وقتی صحبت از طراحی روف گاردن می‌شود، این اطمینان را حاصل کنید که تنوع در اندازه گیاهان را حفظ می‌کنید. چند گیاه بزرگ، چند درختچه و گیاه کوچک، چمن و گل‌های بزرگ و کوچک باید در روف گاردن وجود داشته باشند. همچنین، گلدان‌هایی با اندازه‌های مختلف بخرید تا جلوه زیبایی به روف گاردن شما ببخشند.

تنوع گیاهان روف گاردن
تنوع گیاهان روف گاردن
  • مبلمان را انتخاب کنید

از قبل تصمیم بگیرید که چه نوع مبلمانی را می‌خواهید خریداری کنید. آیا دوست دارید در روف گاردن استراحت کنید یا می‌خواهید در آنجا شام بخورید؟ مبلمانی متناسب است که با سبک و مضمون طراحی روف گاردن شما هماهنگ باشد.

مبلمان روف گاردن
مبلمان روف گاردن
  • یک نقطه کانونی اضافه کنید

هر چیزی که توجه را به خود جلب می‌کند می‌تواند یک نقطه کانونی باشد. فواره‌های آب، یک درخت بلند، چیدمان زیبا از گیاهان در گلدان، یا حتی یک مجسمه خاص. همه این‌ها می‌توانند یک ویژگی عالی برای طراحی روف گاردن باشند.

  • نورپردازی

در طول شب، مهم است که روف گاردن شما به خوبی روشن باشد، به‌ویژه در فضاهای نزدیک راه پله یا درب. علاوه بر این، روشنایی روف گاردن باعث بزرگ‌تر نشان دادن آن در هنگام غروب می‌شود.

  • بیش از سه رنگ استفاده نکنید

همیشه در طراحی روف گاردن یک رنگ را به عنوان رنگ قالب و برجسته و دو رنگ دیگر را  به عنوان مکمل انتخاب کنید. استفاده از چندین رنگ مختلف برای دیوارها، کف، نرده‌ها، مبلمان یا ظروف می‌تواند پشت‌بام شما را بیش از حد شلوغ و بهم ریخته نشان دهد.

رنگی که با رنگ خنثی ترکیب شده بهترین کارایی را دارد. رنگ‌های خنثی مانند سفید، خاکستری، بژ و نیلی، زیبایی گیاهان را برجسته‌تر می‌کند.

برای به‌دست آوردن ظاهری زیبا، رنگ‌های سرد و گرم را با یکدیگر ترکیب کنید. در روف گاردن شهری با برنامه‌ریزی خوب، همه چیز ممکن است.

رنگ روف گاردن
رنگ روف گاردن
  •  از فضای عمودی استفاده کنید

از فضای عمودی برای جذابیت بیشتر در طراحی روف گاردن خود استفاده کنید. گیاهان و گلدان‌ها را روی دیوارها نصب کنید، از نرده‌های مخصوص گلدان استفاده کنید و گیاهان پیچک را بر روی دیوار پرورش دهید.

  • محل آشپزی

در طراحی روف گاردن، باربیکیو، بار یا یک آشپزخانه کوچک مکانی عالی برای برپایی مهمانی‌های کوچک خواهد بود. به این ترتیب می‌توانید یک آخر هفته دوست داشتنی به همراه دوستان در روف گاردن خود داشته باشید!

  •  یک استخر کوچک تفریحی

می‌توانید یک استخر که توسط گیاهان سرسبز احاطه شده است، برای ساختن لحظاتی شاد و مفرح در روف گاردن بسازید. حتی اگر فضای بزرگی ندارید، می‌توانید یک استخر کوچک بسازید و گیاهان را در اطراف آن اضافه کنید.

استخر روف گاردن
استخر روف گاردن
  •  خودکفا شوید

روف گاردن مکانی عالی برای پرورش میوه و سبزیجات دلخواه است. با تبدیل روف گاردن به یک مزرعه کوچک مواد غذایی مورد نیاز خود را با سهولت پرورش دهید.

طراحی روف گاردن رویایی خود را به ما بسپارید

درست است که با تحقیق و جستجو در اینترنت و دیگر منابع، تا حدی می‌توانید مهارت‌های لازم را برای طراحی روف گاردن کسب کنید، اما این کار با چالش‌ها و پیچیدگی‌هایی روبروست که طی سال‌ها و با به‌دست آوردن تجربه آن‌ها را خواهید یافت. ما در تیم معماری آرکا معمار نوژا با افتخار این تجربه را در اختیار شما قرار می‌دهیم و از صفر تا صد طراحی روف گاردن رویایی شما را بدون هیچ عیب و نقصی انجام خواهیم داد. در صورت نیاز به مشاوره بیشتر با شماره ۰۹۱۲۳۷۱۱۴۲۲ تماس حاصل فرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *