دکوراسیون ناهار خوری، از خرید میز تا چیدمان

دکوراسیون ناهار خوری

آیا دکوراسیون ناهار خوری شما نیاز به تغییر و تنوع دارد؟ یا برای چیدمان ناهار خوری در خانه جدید برنامه‌ریزی می‌کنید؟ همان‌طور که می‌دانید ناهار خوری، تنها فضایی برای صرف غذا نیست. این مکان می‌تواند فضایی مناسب و خوشایند برای گفتگو و دورهمی و حتی گاهی کار یا مطالعه باشد. میز ناهار خوری یکی از اجزاء دکوراسیون است که تنوع زیادی دارد و می‌توانید متناسب با سبک دکوراسیون خانه یا محل کار خود، آن را تهیه کنید.

در این مقاله آرکانوژا از نکات مهم خرید میز ناهار خوری و چگونگی انتخاب آن، تا نحوه چیدمان فضای غذاخوری صحبت خواهیم کرد. اگر قصد خرید میز یا تغییر دکوراسیون ناهار خوری خود را دارید، این مقاله به شما کمک می‌کند تا انتخاب بهتر و مناسب‌تری داشته باشید.

چیدمان میز ناهارخوری
چیدمان میز ناهارخوری

چیدمان دکوراسیون ناهار خوری

در چیدمان فضای غذاخوری باید گام به گام و حساب شده پیش بروید. ابتدا باید چند موضوع را مشخص کنید و سپس سراغ خرید بروید. برای طراحی دکوراسیون ناهار خوری به این موارد توجه کنید:

تعیین سبک دکوراسیون داخلی

دکوراسیون ناهار خوری مجموعه‌ای از اجزاء گوناگون است. پیش از انتخاب اجزاء، لازم است تا ابتدا سبک دکوراسیون را تعیین کنید. آیا به سبک کلاسیک علاقه دارید یا مدرن و یا مینیمال؟ هر کدام از انواع سبک‌های دکوراسیون داخلی، المان‌ها و لوازمی خاص خود را دارند. پس از تعیین سبک دکوراسیون داخلی، نوبت می‌رسد به انتخاب و خرید اجزاء.

محل میز ناهار خوری
محل میز ناهار خوری

محل میز ناهار خوری

معمولا بهترین مکان برای قرارگرفتن میز ناهارخوری، نزدیک آشپزخانه است. این موضوع چند دلیل دارد. نزدیک بودن میز ناهارخوری به آشپزخانه موجب می‌شود تا برای قرار دادن غذا بر روی میز، زمان کمتری لازم باشد و این کار با سرعت بیشتری انجام شود. همچنین در این فاصله غذاها دیرتر سرد می‌شوند. از طرفی لازم نیست از میان مبل‌ها و میهمانان عبور کنید تا به میز ناهارخوری برسید. بنابراین جایی نزدیک آشپزخانه را برای فضای غذاخوری خود در نظر بگیرید.

جنس و رنگ میز ناهار خوری
جنس و رنگ میز ناهار خوری

تعیین متریال و مصالح

دکوراسیون ناهار خوری مجموعه‌ای از میز ناهار خوری و صندلی‌ها، ظروف، نورپردازی، اشیاء دکوراتیو و حتی رنگ‌های موجود در این فضا است. برای ساخت میز و صندلی از مواد و مصالح مختلف مانند چوب، شیشه، فلز، پارچه و یا چرم استفاده می‌شود و ممکن است فرم دایره، مربع و یا مستطیل داشته باشند.

از طرف دیگر رنگ‌های قابل استفاده در این فضا هم از اهمیت قابل توجهی برخوردارند. متناسب با سبک دکوراسیون، اغلب پیشنهاد می‌شود تا دکوراسیون ناهار خوری، فضایی گرم باشد. این گرما را می‌توان در چوب، نور شمع و یا ظرف‌هایی با رنگ‌های گرم ایجاد کرد. انتخاب از میان انواع گوناگون، هم سخت است و هم آسان. به دلیل وجود تنوع بالا، ممکن است در انتخاب بهترین مورد دچار تردید شوید و یا همین تنوع شما را دقیقا به آنچه که نیاز دارید برساند.

بیشتر بخوانید:

روانشناسی رنگها در دکوراسیون داخلی

روشنایی میز ناهار خوری
روشنایی در فضایی که میز ناهارخوری قرار دارد

نورپردازی دکوراسیون ناهار خوری

نورپردازی در این فضا، اغلب متمرکز بر میز ناهار خوری است. معمولا از چراغ‌های آویز بر روی میز ناهار خوری استفاده می‌شود. ارتفاع این چراغ‌ها به اندازه‌ای است که افراد هم غذا را ببینند و هم صورت دیگران را اما در عین حال در خارج از دید آن‌ها باشد. شدت نور باید به اندازه‌ای باشد که نه آن‌قدر زیاد باشد که چشم را بزند و نه آن‌قدر کم که دید را محدود کند.

تعداد این آویزهای روشنایی هم متناسب با طول میز ناهار خوری تعیین می‌شوند. قطعا برای یک میز 12 نفره چراغ‌های بیشتری در مقایسه با میز 4 نفره لازم است. همچنین می‌توان از لامپ‌هایی با نور ملایم استفاده کرد و بخشی از نور را به کمک شمع تامین کرد. نور شمع جلوه‌ای جذاب و حس و حالی خوشایند به دکوراسیون میز ناهار خوری می‌بخشد.

دکوراسیون میز ناهارخوری
دکوراسیون میز ناهارخوری

خرید میز ناهار خوری

پس از این که موارد بالا مشخص شدند، نوبت می‌رسد به خرید میز ناهار خوری. میز ناهار خوری باید در تناسب با سبک، ابعاد و متریال و مصالح به‌کاررفته در دکوراسیون انتخاب شود. بر این اساس میز می‌تواند کلاسیک یا مدرن و یا سبک‌های دیگر باشد. همچنین میز ممکن است چهارگوشه یا گرد و 12، 6 یا 4 نفره باشد. از طرف دیگر جنس و رنگ میز و صندلی‌ها هم در تناسب با سایر اجزاء مشخص می‌شوند. انواع مصالح با تنوع بالا در رنگ و بافت، دست شما را در انتخاب کاملا باز می‌گذارند. پیشنهاد می‌شود برای جلوگیری از سردرگمی، برای خرید میز ناهار خوری این موارد را در نظر بگیرید:

خرید میز ناهارخوری
خرید میز ناهارخوری

1- کیفیت میز ناهار خوری

قطعا میز و صندلی وسائلی نیستند که زود به زود قصد تعویض آن‌ها را داشته باشید. از طرفی اگر می‌خواهید از مهمانی‌ها یا شیطنت بچه‌های کوچک جان سالم به در ببرند، میزهای ساخته شده از چوب طبیعی مانند چوب گردو، افرا و بلوط بهترین گزینه خواهند بود. با این که چوب‌های کامپوزیت مانند ام دی اف مقرون به صرفه هستند اما استحکام چوب‌های طبیعی را ندارند.

2- شکل میز و تناسب آن با فضا

اغلب برای فضاهای محدود و آپارتمان‌های کوچک، میزهای گرد مناسب‌تر هستند. این میزها فضای کمتری اشغال می‌کنند اما افراد بیشتری در مقایسه با میزهای چهارگوش می‌توانند اطراف آن بنشینند. در حالی که میزهای مستطیلی انعطاف میزهای گرد را برای جایگیری در فضای محدود ندارند.

3- امکان جابه‌جایی آسان

این ویژگی، به خصوص اگر اجاره‌نشین هستید، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. وزن میز را برای اسباب‌کشی در نظر بگیرید. میزهای سنگین و بزرگ برای جابه‌جایی به ویژه در راه‌پله‌ها شما را دچار مشکل خواهند کرد. اگر به میز بزرگ نیاز دارید، میزهایی که امکان چند تکه شدن به قطعات کوچک‌تر را دارند، گزینه مناسبی خواهند بود.

4- راحتی میز و صندلی

ارتفاع میز، راحتی پشتی و نشیمن صندلی‌ها، پایه‌هایی که هنگام رفت و آمد به آن‌ها برخورد نمی‌کنید و تناسب طول و عرض میز برای چیدن ظروف از جمله مواردی هستند که در هنگام خرید میز ناهار خوری باید به آن‌ها توجه کنید.

در نهایت باید یادآور شد که برای خرید میز ناهار خوری، کیفیت و دوام یک موضوع کلیدی برای انتخاب است. اما شاید موضوع کلیدی دیگری که همه موارد قبلی هم به آن بستگی دارد، قیمت میز ناهار خوری و میزان بودجه شما باشد.

مطالب مرتبط:

نظر شما…

شما چطور؟ آیا برای چیدمان دکوراسیون ناهار خوری خود به همه موارد گفته شده توجه کرده‌اید؟ کدام‌یک از فاکتورهای موثر در انتخاب و خرید میز ناهار خوری برای شما اولویت دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *