بهترین رنگ کابینت آشپزخانه کوچک چیست؟ با این روش‌ها دلباز می‌شود

رنگ آشپزخانه کوچک

یکی از آسان‌ترین و ارزان‌ترین روش‌ها برای تغییر در دکوراسیون هر فضایی، استفاده درست از رنگ‌ها است؛ مخصوصاً در فضاهای کم‌وسعت مثل آشپزخانه‌های کوچک، این تجربه خیلی خوب خود را نشان می‌دهد. دستمان برای تغییر و بازسازی آشپزخانه‌های کوچک چندان باز نیست؛ به همین دلیل استفاده حساب‌شده از رنگ و تأثیر آن بر روی نور و روشنایی فضا، می‌تواند آشپزخانه را از نظر بصری بزرگ‌تر از چیزی که هست، نشان دهد. وقتی قصد فروش خانه خود را داشته باشید، انتخاب رنگ آشپزخانه کوچک شما بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند.

آشپزخانه‌ها فضایی هستند که اغلب جزئیات بالایی دارند. به همین دلیل بیشتر از سایر فضاها شلوغ و کوچک به نظر می‌رسند. بنابراین با کم کردن جزئیات و استفاده از رنگ‌های روشن و براق، می‌توان این فضا را دلبازتر جلوه داد. گاهی تنها برای ایجاد تغییراتی در آشپزخانه دست به بازسازی خانه خود می‌زنیم. در بسیاری از موارد، بازسازی آپارتمان در تهران با تمرکز بر آشپزخانه و دلبازتر نشان دادن آن اجرا می‌شود. دز این مقاله چند نکته برای آشپزخانه‌های کوچک ارائه می‌کنیم تا اگر قصد بازسازی آپارتمان خود را دارید، از آن‌ها نیز استفاده کنید.

1. برای رنگ آشپزخانه کوچک خود بگذارید خنثی‌ها پادشاهی کنند

رنگ آشپزخانه کوچک

اگر آشپزخانه‌تان کوچک است، اولین رنگ‌هایی که شما را نجات می‌دهند، سفید و رنگ‌های خنثی هستند. رنگ سفید نور را منعکس می‌کند، دیوارها را وادار به عقب‌نشینی کرده و حس گستردگی فضا را القا می‌کند. هنگامی که از رنگ سفید برای دیوارها، کابینت آشپزخانه و سقف آن استفاده می‌کنید، فضایی یکپارچه با کمترین لبه و مرز به وجود می‌آورید که دید را نمی‌بندند.

اگر نمی‌خواهید فضای آشپزخانه بیش از حد سفید به نظر برسد، از طیف‌های مختلف رنگ سفید یا دیوارپوش‌های بافت‌دار مثل کاغذ دیواری در کنار آن استفاده کنید. همچنین می‌توانید رنگی متفاوت برای برجسته‌کردن گچ‌کاری‌های سقف یا ابزارآلات کابینت‌ها به کار ببرید و فضای آشپزخانه را از حالت سفید بی‌روح بیرون بیاورید.

2. رنگ کابینت آشپزخانه کوچک خود را روشن کنید

رنگ کابینت آشپزخانه کوچک

کابینت‌های چوبی تیره در یک آشپزخانه کوچک، نور را جذب کرده و حس محدودیت، ترس و دلگیری ایجاد می‌کنند. با رنگ‌آمیزی کابینت‌های خود به رنگ روشن، به‌راحتی می‌توانید حس متفاوتی به وجود آورید. شاید نتوانید هر جنس کابینتی را به‌راحتی رنگ‌آمیزی کنید و ممکن است نیاز باشد روکش کابینت یا درهای آن را کامل عوض کنید؛ ولی تغییری به این بزرگی ارزشش را دارد.

3. رنگ آشپزخانه کوچک خود را هوشمندانه انتخاب کنید

رنگ‌آمیزی آشپزخانه کوچک

طراحان داخلی معروف و باهوش باعث خلق مد در طراحی داخلی می‌شوند؛ شما هم اگر می‌خواهید فضایی منحصربه‌فرد در آشپزخانه کوچک خود ایجاد کنید باید به ایده‌های رنگی آن‌ها توجه کنید. در این بخش به چند مورد از ترفندهایی اشاره می‌کنیم که این طراحان در پروژه‌های خود به کار می‌برند، ضمناً ترندهای دکوراسیون آشپزخانه برای سال 2021 را که قبلاً معرفی کردیم، از دست ندهید.

اندکی رنگ درخشان

یکی از موراد پرطرفدار در بازسازی آپارتمان در تهران، استفاده از رنگ‌های درخشان و پرتلألو در بخش‌هایی که انتظار نمی‌رود، است. برای مثال آستانه پنجره یا سطوح داخلی شلف‌ها و قفسه‌ها، اغلب از این رنگ‌ها استفاده می‌شود. وقتی از چنین رنگ‌هایی در کنار رنگ‌های روشن در آشپزخانه کوچک خود استفاده می‌کنید، فضای آن دلبازتر به نظر می‌رسد، زیرا چشم را بیشتر به خود جذب می‌کند.

خلق دیواری متمایز و برجسته

شما نباید از به‌کاربردن رنگ‌های برجسته و جیغ بترسید. پیشنهاد می‌کنیم یکی از دیوارهای آشپزخانه را به رنگی نافذتر و تیره‌تر از بقیه دیوارها درآورید. وقتی یک دیوار تیره بین دو دیوار روشن وجود داشته باشد، عمق پیدا کرده و گویا عقب می‌نشیند. در نتیجه فضا بزرگ‌تر به نظر می‌رسد.

دیوارها، سقف‌ها، مرزها و چهارچوب‌های هم‌رنگ

وقتی بخش‌هایی که از نظر کاربردی تفکیک می‌شوند، از نظر ظاهری از هم متمایز نشوند، به بزرگ نشان‌دادن یکدیگر کمک می‌کنند. برای مثال وقتی سقف آشپزخانه اپن شما با سقف راهرو یا غذاخوری مجاورش هم‌رنگ باشد، این نداشتن مرز باعث امتداد دید شما می‌شود و فضا در چشم شما بزرگ‌تر جلوه می‌کند.

به‌حداقل‌رساندن کنتراست

استفاده از رنگ‌های مختلف برای دیوارها، شلف‌ها، روی کانتر و کابینت آشپزخانه نه‌تنها بد نیست بلکه باعث ایجاد جذابیت بصری می‌شود؛ ولی حتماً توجه کنید که کنتراست را به حداقل برسانید. منظور ما این است که از رنگ‌های هم‌خانواده استفاده کنید و جهش ناگهانی از رنگ‌های تیره به روشن نداشته باشید تا فضا دلبازتر و آرام‌تر به نظر برسد. کنتراست زیاد با ایجاد مرزبندی در فضا، باعث می‌شود آشپزخانه کوچک شما، کوچک‌تر به نظر برسد.

سفید برای سقف آشپزخانه کوچک

درست است که استفاده از رنگ‌هایی غیر از سفید برای سقف فضاهای داخلی مد شده است، ولی ما این مد را برای سقف آشپزخانه‌های کوچک توصیه نمی‌کنیم. سقف سفید بلندتر به نظر می‌رسد و فضا را بزرگ‌تر نشان می‌دهد. رنگ سفید سقف، نور را منعکس کرده و به روشن‌ترشدن فضا و در نتیجه دلبازی آن کمک زیادی می‌کند.

رنگ‌های براق به‌جای رنگ‌های مات

رنگ‌های مات نور را جذب کرده و باعث می‌شوند فضای آشپزخانه شما کوچک‌تر به نظر برسد؛ در عوض رنگ‌های براق با انعکاس نور در وسعت فضا اغراق می‌کنند و برای آشپزخانه‌های کوچک انتخاب مناسب‌تری هستند. از طرف دیگر، رنگ‌های براق به‌دلیل قابلیت شستشو برای آشپزخانه کاربردی‌تر هستند.

4. تا جای ممکن آشپزخانه کوچک خود را لبریز نور طبیعی کنید

آشپزخانه کوچک

نور طبیعی ظرفیت زیادی برای وسعت‌بخشیدن به فضا و بزرگ و دلباز نشان‌دادن آن دارد. اگر آشپزخانه‌تان پنجره دارد، هرگز با پرده‌های ضخیم یا پارچه‌های معمولی آن‌ها را کور نکنید و خود را از نور طبیعی بی‌بهره نسازید. پرده کرکره، پرده زبرا یا هر مدل پرده‌ای که فقط نور را فیلتر کند، برای پنجره آشپزخانه کوچک شما گزینه بهتری است. چنین پرده‌هایی در عین اینکه حریم شخصی شما را حفظ می‌کنند، مانع ورود نور نیز نمی‌شوند.

اگر قابلیت اضافه‌کردن پنجره دیواری یا نورگیر سقفی برای آشپزخانه کوچکتان وجود دارد، حتماً این کار را انجام دهید تا به آن زندگی ببخشید. در صورتی که نمی‌توانید پنجره داشته باشید، استفاده از نور مخفی برای کابینت‌ها می‌تواند به بزرگ نشان‌دادن آشپزخانه کمک کند.

برای طراحی و اجرای آشپزخانه خود می‌توانید سوالات خود را با ما در میان بگذارید، از پروژه‌های ما دیدن کنید و آگاهانه کار خود را به ما بسپارید. راحتی و لذت شما برای گروه معماری و دکوراسیون داخلی آرکانوژا در اولویت است.

منبع: thespruce

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *