نمای سنگ دور پنجره را چگونه طراحی و اجرا کنیم؟

طراحی و اجرای نمای سنگ دور پنجره

متریال مورداستفاده در نمای هر ساختمانی با توجه به موارد مختلفی مانند اقلیم، سبک دکوراسیون، سلیقه کارفرما و بودجه طراحی و اجرا می‌شود و یکی از مصالح پرکاربرد در این بخش، سنگ است. قدمت استفاده از سنگ در طراحی ساختمان از فضاهای بیرونی مثل سنگ دور پنجره تا فضاهای داخلی مثل مبلمان به سال‌های دور باز می‌گردد و در دوره‌های پیشین برای ساخت کاخ‌ها، معابد و بناهای تاریخی ارزشمند به کار برده می‌شد.

امروزه نیز در ساختمان‌سازی و همچنین در نمای ساختمان از سنگ استفاده‌های بسیاری می‌شود و اغلب در نمای رومی یا کلاسیک پرکاربردتر است. این متریال ظاهری لوکس به ساختمان می‌دهد و آن را متمایز و خاص‌تر جلوه می‌دهد؛ خصوصا اگر با نورپردازی درست نما همراه باشد، جلوه بیشتری خواهد داشت و عظمت بیشتری را در چشم بیننده به رخ می‌کشد.

در نمای هر ساختمانی، قسمت‌هایی که در قالب پنجره وجود دارند به اندازه‌ای پر اهمیت هستند که می‌توانند طراحی آن را کاملا تحت‌تأثیر قرار دهند و همچنین خط ذهنی معمار را برای طراحی هدایت کند. در این میان، جهت استفاده از سنگ برای دور پنجره نیز موارد مهم دیگری وارد می شوند که اطلاع از آنها می‌تواند نتیجه بهتری به نمای ساختمان ببخشد. در ادامه مطلب می‌توانید موارد ذکر شده را مطالعه کنید.

ساختمان با نمای سنگی رومی

انتخاب سنگ مناسب برای نمای ساختمان

همان‌طور که گفته شد استفاده از هر مصالحی برای ساختمان متأثر از عوامل گوناگون است و حتی این موارد در انتخاب نوع سنگ نیز دخیل هستند. زمانی که استفاده از سنگ برای نما قطعی شد، این موارد را نیز باید در نظر بگیرید:

  • آب و هوای منطقه‌ای
  • کاربری ساختمان
  • سلیقه کارفرما
  • بودجه موجود
  • رنگ و طرح سنگ انتخابی
  • نحوه اجرای آن بر اساس طرح نما

سنگ دور پنجره برای نمای رومی و کلاسیک

زمانی که نمای کلاسیک و رومی را با دقت نگاه کنید، جزییات زیادی را می‌بینید که هر کدام از آنها می‌تواند مثل اثر هنری توجه‌تان را جلب کند. استفاده از ستون در قسمت ورودی یا حتی ستون‌های نمادین در نمای ساختمان، نقش برجسته و گاها مجسمه‌های سنگی در قسمت‌های مختلف نما، عظمت بیشتری به وجود می‌آورند که از سبک نئوکلاسیک الهام گرفته‌اند. برای طراحی و اجرای سنگ در قسمت دور پنجره، باید این نکته را در نظر گرفت که آیا اطراف پنجره نیاز به تزیینات این چنینی دارد یا یک قاب ساده برای آن کافی خواهد بود.

نکته مهم دیگری که در این بخش باید مورد توجه قرار گیرد، نحوه اتصال سنگ به قاب پنجره است. از آنجایی که فضایی خالی روی نما برای نصب پنجره به وجود می‌آید، اگر اجرا به درستی انجام نگیرد و دقت و نظارت کافی وجود نداشته باشد، ممکن است به خطرات احتمالی، شکستگی و افتادن سنگ منجر شود. در نتیجه برای حفاظت و نگهداری بهتر سنگ، توصیه می‌شود قابی سنگی و محکم دور پنجره برای این منظور در نظر گرفته شود.

یکی از سنگ‌های پرکاربرد در نمای ساختمان کلاسیک، نوعی سنگ رسوبی آهکی به نام تراورتن است. بافت متخلخل این سنگ چسبندگی و نفوذ ملات به بافت اصلی را ممکن می‌سازد، در نتیجه برای نمای ساختمان مشکلی به وجود نمی‌آورد. تراورتن را می‌توان در عناصر سه بعدی نما مانند مجسمه یا حتی آبنما نیز به کار برد.

از آنجایی که سنگ تراورتن وزن بالایی دارد، برای اجرای آن دور پنجره باید نکات ایمنی را بیشتر رعایت کرد. در نصب باید سنگ و بستر هر دو خشک باشند. البته این نکته برای تمام قسمت‌های نمای ساختمانی نیز اهمیت دارد.

قاب سنگی دور پنجره

مدل های سنگ دور پنجره

برای انتخاب طراحی نمای سنگ دور پنجره گزینه‌های مختلفی وجود دارد که بر حسب نوع طراحی نما و سلیقه معمار و همچنین کارفرما متفاوت خواهد بود. ولی این مد‌ل‌ها در چند دسته تقسیم می‌شوند:

قاب ساده در اطراف پنجره

در این مدل تنها یک قاب سنگی معمولا باریک دور پنجره روی نما در نظر گرفته می‌شود که حتی در برخی از موارد ممکن است به صورت دولایه دیده شود که عمق‌های مختلفی دارند. این مدل سادگی بیشتری را به وجود می‌آورد و می‌تواند برای نماهای کم‌ تزیینات‌ به کار برده شود. از طرفی دیگر امکان اضافه کردن جزییات و المان‌های هنری بیشتری را در قسمت‌های دیگر نما ایجاد می‌کند.

نمای سنگی ساده

برجستگی‌های ستون مانند دور پنجره

در برخی از نماهای ساختمانی، اصلی‌ترین عنصرها یعنی پنجره هدف طراحی قرار می‌گیرند و تمرکز اصلی طراحی روی آنها است. در این شرایط ستون‌های نما به کناره‌های پنجره هدایت می‌شوند و حتی ممکن است در تمام طول نما و طبقات مختلف امتداد پیدا کند.

نمای سنگی کلاسیک دور پنجره

مجسمه‌های یونانی از جنس سنگ دور پنجره

اگر به نماهای سنگی دقت کرده باشید، حتما مجسمه‌های مختلفی را دیده‌اید که از الهه‌های یونانی الهام گرفته شده‌اند. به غیر از استفاده این عناصر در ورودی ساختمان، گاهی این المان‌های برجسته به اطراف پنجره‌ها منتقل می‌شوند تا حتی از دور هم جلوه بیشتری داشته باشند. گاها این عناصر را می‌توانید در طبقه بالایی ساختمان مشاهده کنید و گاهی نیز در همه طبقات تکرار می‌شوند.

نرده‌های سنگی دور پنجره

در بسیاری از ساختمان‌ها برای حفظ امنیت بیشتر، نرده‌هایی روبروی پنجره نصب می‌شوند که در نماهای سنگی نیز از همین مصالح هستند. این نرده‌های سنگی به نوعی طراحی برای دور پنجره تبدیل می‌شوند که ممکن است با چارچوبی باریک و ساده همراه باشند.

نرده سنگی پنجره

تزیینات و جزییات هنری برای پنجره

از آنجایی که سبک رومی و کلاسیک با جزییات زیادی همراه است، برخی تصمیم می‌گیرند این تزیینات را در قاب‌های پنجره اجرا کنند و به این ترتیب الگویی منظم در نمای ساختمان به وجود بیاورند.

سنگ دور پنجره

برای طراحی و اجرای نمای ساختمان خود، می‌توانید از گروه معماری آرکانوژا مشاوره بگیرید. ما از ابتدا تا انتهای مسیر در کنارتان هستیم.

2 دیدگاه برای “نمای سنگ دور پنجره را چگونه طراحی و اجرا کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *