طراحی تراس و پاسیو و بالکن با کمترین هزینه

تراس و بالکن با کمترین قیمت

این روزها با گسترش شهرنشینی و افزایش جمعیت شهرها، طراحی بالکن و تراس و پاسیو محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌است. از طرفی کمبود فضای سبز و از طرف دیگر نیاز به آرامش در شهرهای شلوغ، اقدام به طراحی و اجرای فضاهایی که طبیعت را به خانه‌های کوچک ما آورند، موجب طرفداران بیشتر می‌شود.

از آن‌جا که بالکن، تراس و پاسیو هم از اجزای ساختمان هستند، تزیینات و چیدمان دکوراسیون این فضا‌ها هم باید با دکوراسیون داخلی خانه باید هماهنگ باشد. اندازه تراس، بالکن و پاسیو تحت تاثیر متراژ ساختمان است.

مطالب مرتبط:

طراحی و اجرای بالکن و تراس
طراحی و اجرای بالکن و تراس

از اولین ویژگی‌های یک بالکن ایده‌آل، چشم‌انداز آن است. یک منظره زیبا می‌تواند خستگی یک روز شلوغ را از تن بیرون کند و ذهن را آرام کند. اما در چنین فضاهایی می‌توان از گزینه‌های متعددی برای طراحی دکوراسیون آن بهره برد. در ادامه به این موارد می‌پردازیم:

تفاوت تراس و بالکن

پیش از آن‌که درباره طراحی تراس و بالکن کوچک صحبت کنیم، باید بدانیم که تراس، بالکن تعاریف متفاوتی دارند. بالکن حداقل از یک طرف به فضای بیرون اشراف دارد در حالی‌که تراس یا بهارخواب شبیه بالکن است با این تفاوت که سقف ندارد. به همین دلیل مساحت آن جزء آپارتمان محسوب نمی‌شود.

عناصر دکوراسیونی در طراحی تراس، بالکن و پاسیو

  • رنگ در طراحی تراس

یکی از موارد مهم در طراحی دکوراسیون تراس و بالکن، کاربرد هوشمندانه رنگ‌ها است. طراحان به خوبی می‌دانند استفاده از رنگ‌های تیره، فضا را کوچک و دلگیر نشان می‌دهد. بنابراین رنگ‌های تیره، مناسب فضاهای کوچک نیستند. اما رنگ هر چقدر روشن تر باشد، فضا بزرگ تر به نظر خواهد رسید.

همچنین در فضای کوچک به کار بردن مصالح ومتریال‌هایی با رنگ‌های مختلف یا طرح‌های شلوغ، موجب خستگی و آشفتگی ذهنی می‌شود. اما در بالکن‌ها و تراس‌های بزرگ می‌توان به صورت اصولی، متریال و رنگ‌ها را تا حدودی متنوعتر کرد. به‌کارگیری رنگ‌های کمی‌تیره در فضای بزرگ معقول است اما این مسئله را در نظر بگیرید که رنگ تیره می‌تواند اندکی خسته کننده باشد. همچنین اگر به رنگ‌های خنثی علاقه‌مند هستید، از یک یا دو رنگ خنثی برای صندلی‌ها استفاده نمائید و وسایل تزئینی رنگی به فضای بالکن اضافه کنید.

  • نور پردازی فضای بالکن یا پاسیو

بالکن به نوری مناسب نیاز دارد تا در همه اوقات روز بتوان از آن استفاده کرد. می‌توانید از انواع لامپ‌های رشته‌ای استفاده کنید. چراغ‌های رنگی هم ایده خوبی هستند. نورپردازی‌های جذاب هزینه تراس و بالکن و پاسیو را افزایش می‌دهند اما آن‌ها را زیباتر می‌کنند.

دکوراسیون تراس و بالکن
دکوراسیون تراس و بالکن
  • وسایل تزئینی و میز و مبل تاشو

بالکن‌ها با استفاده از وسایل تزئینی ساده ظاهر زیباتری خواهند داشت. میز و مبل تاشو هم ضمن این که قضایی برای نشستن ایجاد می‌کنند، کمتر فضا اشغال می‌کنند و می‌توانند تنوع بیشتری داشته باشند. اگر به دنبال ساخت تراس و بالکن و پاسیو با کمترین هزینه هستید، گزینه‌های بسیاری در اختیار خواهید داشت.

  • شیشه‌های رنگی در تراس و بالکن و پاسیو

شیشه‌‌های رنگی هم می‌توانند جلوه جذاب‌تری به تراس و پاسیو شما ببخشند. به خصوص ترکیب این شیشه‌ها با نور موجب می‌شوند تا نورهای رنگی داشته باشید.

  • استفاده از گیاهان

حتی اگر در نگهداری گل و گیاه بی‌تجربه هستید، با استفاده از چند گلدان می‌توانید بالکن و پاسیو خود را سرزنده و باطراوت کنید. استفاده از گیاهان‌ها در فضای بالکن و پاسیو طبیعت را به خانه‌های شهری می‌آورند. با این حال، در انتخاب گیاهان دقت کنید و با توجه به ویژگی‌های آن‌ها، گیاهی انتخاب کنید که مناسب فضای شما و میزان رسیدگی کردنتان باشند. آویزان کردن گلدان از سقف هم می‌تواند ایده جذابی باشد.

ترموود در تراس
ترموود در تراس
  • ترموود در کف بالکن

در طراحی تراس، کف چوبی یکی از جذاب‌ترین کارها است. استفاده از ترموود در کف و دیوار فضا را گرم‌تر و صمیمانه‌تر می‌کند. ترموود در برابر رطوبت، حرارت و حشرات مقاوم است و بدون نگرانی می‌توانید از آن استفاده کنید.

  • طراحی تراس با دیوار سبز

دیوار سبز هم یکی دیگر از ایده‌های جذاب در طراحی تراس است زیرا هم زیبا است و هم دوستدار محیط زیست. دیوار تراس یکی از جاهایی است که برای دیوار سبز مناسب است.

دیوار سبز بالکن
دیوار سبز بالکن
  • آبنما در طراحی تراس و پاسیو

آیا تا به حال به استفاده از انواع آبنماهای پیش‌ساخته در طراحی تراس و بالکن خود فکر کرده‌اید؟ آبنما‌ها مدل‌های متنوعی دارند که در طراحی و دکوراسیون تراس و بالکن بسیار جذاب هستند. دقت داشته باشید که مصرف آب کمی داشته باشند.

  • استفاده از کاشی‌های خوش آب و رنگ

کاشی‌کاری در فضای تراس یک گزینه‌ خوشایند در زیبایی آن است. کاشی‌های رنگی و روشن در دکوراسیون تراس، بالکن  و پاسیو فضای آن‌ها را بزرگ‌تر نشان می‌دهند.

طراحی و اجرای تراس
طراحی و اجرای تراس

مراحل طراحی تراس و بالکن

1- طراحی کف

اولین مرحله در طراحی تراس، طراحی کف است. برای بالکن یا تراس می‌توانید از مصالحی که شستشوی راحت‌تری دارند و بادوام‌تر هستند استفاده کنید. چمن مصنوعی ایده دیگری است که خوب است در نظر داشته باشید.

2- بررسی گیاهان مختلف

برای زیبا سازی بالکن فلاور باکس و گلدان گزینه‌های خوبی هستند. می‌توانید از گل‌های پیچک یا رونده استفاده کنید تا قسمتی از دیوار یا نرده‎ها در فضای تراس را سبز شود. استفاده از درختچه‌هایی که در فضای آپارتمان قابل استفاده اند هم گزینه‌های خوبی برای طراحی تراس هستند.

3- دیوارهای تراس، بالکن

پس از کف، نوبت به دیوارهای تراس می‌رسد. می‌توانید دیوار سبز داشته باشید. همچنین می‌توانید دیوار بالکن را با استفاده از پروفیل چوب پلاست بپوشانید و فضایی صمیمی‌تر ایجاد کنید.

4- نورپردازی بالکن

نورپردازی یکی از اصلی‌ترین بخش‌های طراحی تراس، بالکن است. نورپردازی رنگی یکی از جذاب ترین ایده‌ها در تزیین تزاس و بالکن است. لامپ های ریسه‌ای و کم‌نور هم گزینه‌های بعدی هستند.

نورپردازی تراس
نورپردازی تراس

طراحی پاسیو

پاسیو فضایی است که به عنوان نورگیر هم شناخته می‌شود. در حقیقت یک حیاط خلوت بی سقف یا دارای سقف شیشه‌ای است که در تامین نور خانه نقش دارد. پاسیو را می‌توان محیطی برای پرورش گیاهان هم در نظر گرفت. مراحل طراحی پاسیو هم مانند طراحی تراس است. درصورت بزرگ بودن پاسیو می‌توان از مبلمان در کنار گیاهان و گلدان‌های تزئینی استفاده کرد و فضایی دنج و دوستانه ایجاد کرد.

چمن مصنوعی در بالکن
چمن مصنوعی در بالکن

ساخت تراس، بالکن و پاسیو با کمترین هزینه

شاید اولین موضوعی که برای طراحی تراس و بالکن و پاسیو و اجرای آن به ذهنتان خطور می‌کند، هزینه طراحی و قیمت پیاده‌سازی آن باشد. احتمالا در هر مرحله از خود می‌پرسید: “چند تومان است؟” اما هزینه و قیمت طراحی و اجرای آن‌ها متغیر است و کاملا بستکی به میزان بودجه، سلیقه و امکانات شما دارد. بنابراین هزینه تراس و بالکن و پاسیو می‌تواند متناسب با خواست شما تغییر کند. هزینه ساخت تراس یا پاسیو از متری 3000000 تومان تا 15 میلیون تومان متغیر است. به طور مثال یک گرین وال درجه یک با آبیاری اتوماتیک و کامل متری 30 میلیون تومان هزینه خواهد داشت.

اگر به دنبال اجرای آن‌ها با کمترین هزینه هستید، ابتدا باید موارد هزینه‌بر را شناسایی کنید و ببینید که چه می‌خواهید. علاوه بر این متغیرهای بسیاری در تعیین قیمت اجرای بالکن و تراس و پاسیو وخالت دارند. برای نمونه قیمت اجرای شیشه تاشو در تراس از حدود 1.100.000 تومان تا 1.350.000 تومان در هر متر مربع برای متراژ بالای 5 مترمربع متغیر است که این تفاوت در قیمت به دلیل وجود عوامل تاثیرگذار گوناگون در قیمت و هزینه است.

از طرفی ممکن است طراحی و اجرا با کمترین هزینه مد نظر شما باشد و یا این که قصد هزینه کردن حداکثری داشته باشید. این هم می‌تواند تاثیرات مختلفی در طراحی و اجرا داشته باشد.

برای شما کدام فاکتور در اولویت است؟ اجرا با کمترین هزینه و استفاده از مصالح ارزان یا عکس آن؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *