معماری داخلی مدرن را بشناسید، بعد اجرا کنید

معماری داخلی مدرن

معماری و دکوراسیون داخلی خانه و محل کار می‌تواند رویکردهای مختلفی را دنبال کند. بر اساس نوع سبک می‌توان گفت که معماری داخلی مدرن یکی از خواستنی‌ترین سبک‌ها در پیاده‌سازی طراحی داخلی فضای موردنظر است. این نوع طراحی داخلی بر خلاف سایر سبک‌ها با ذات و باطن دنیای قرن بیست و یکم سازگاری بیشتری دارد و شاید از مهم‌ترین دلایل محبوبیت بالای آن در جوامع امروزی همین موضوع باشد. در هر حال، در ادامه به چیستی و چگونگی معماری داخلی مدرن، تاریخچه و زیرسبک‌های این معماری خواهیم پرداخت.

معماری داخلی مدرن چیست؟

معماری داخلی به سبک مدرن

واژه مدرن از آن دسته از اصطلاحاتی در معماری داخلی است که استفاده نامناسب و هر از گاهی هم کاملاً اشتباه از آن بسیار دیده می‌شود. بسیاری سبک و سیاق مدرن با سبک معاصر اشتباه می‌گیرند. مدرن در زبان انگلیسی به معنای یک چیز جدید یا تازه‌باب‌شده است اما لزوماً کاربرد و ماهیت آن را ندارد. اجازه دهید که کمی ساده‌تر این موضوع را بازگو کنم؛ یک صندلی می‌تواند قدیمی اما دارای سبک مدرن باشد.

طراحی داخلی مدرن

در هر صورت معماری داخلی مدرنی که امروزه در جوامع مختلف از جمله همین کشور خودمان باب شده است در واقع ریشه در تکان‌ها و سیرهایی دارد که حول و حوش اواخر قرن بیستم ظهور پیدا کردند. به‌طور خلاصه معماری داخلی مدرن مواد و مصالح کاملاً طبیعی، رنگ‌های خنثی و حذف جزئیات غیرضروری را پاس می‌دارد. برخلاف بسیاری از دیگر سبک‌های معماری داخلی مانند معاصر یا کلاسیک، سبک مدرن از یک یکنواختی رنگی پیروی می‌کند.

تاریخچه معماری داخلی مدرن

طراحی حمام به سبک مدرن

سیر تکامل و ظهور معماری داخلی مدرن تقریباً از اواخر قرن 19 شروع شده است. در این دوره، انقلاب در تکنولوژی، مصالح ساختمانی و مهندسی به وقوع پیوسته است. صنعت ساختمان‌سازی از بعد معماری سنتی دور شد تا ماهیتی کاربردی و جدید به وجود آورد. معماری مدرن در آغاز از ساخت سازه‌های بلند و سبک ساخته‌شده از شیشه، آهن و بتن مسلح استفاده کرده است.

اولین آسمان‌خراش دنیا در ایالات‌متحده آمریکا و در پاسخ سریع به کمبود زمین و هزینه بسیار بالای ساخت‌وساز در شهرهای با رشد سریع و جمعیت بالا ظاهر شد. فناوری‌های ساختمانی جدید مانند استفاده از فولاد ضدحریق در این ساختمان به کار گرفته شد. این ساختمان 10 طبقه یک شرکت بیمه بود که توسط لبارون جنی در سال 1883 طراحی شده بود.

معماری داخلی مدرن بر اساس مطالعاتی که محققان صورت داده‌اند تقریباً مشخص است که ریشه در معماری و طراحی کشور‌های آلمان و اسکاندیناوی مانند نروژ و سوئد دارد. سبک مدرن ساده و بی‌پیرایه است. معماری مدرنی که امروزه آن را می‌شناسیم ریشه در دهه‌های 1920 تا 1950 میلادی دارد. در میان سه دهه بود که شاهد ظهور سبک‌های مختلفی از معماری و دکوراسیون مدرن بوده‌ایم. تکان‌ها و سیر‌های سبک مدرن در نیمه اول قرن 20 به تکامل و افزایش محبوبیت خود ادامه داد. در نیمه دوم قرن بیستم، انشعاباتی از این سبک پدید آمد. سبک میانه قرن (midcentury) و فرامدرنیسم یا پست‌مدرنیسم از این انشعابات هستند.

به‌طور کلی دو عامل منجر به ظهور سریع معماری مدرن در این دوره شده است. اول، مطالبات صنعتی در جنگ جهانی دوم منجر به کمبود مصالح ساختمانی مانند فولاد شد که منجر به استفاده از مواد جدید مانند آلومینیوم گشت. دوم، تخریب و خرابی‌های بی‌سابقه در طول جنگ رخ داد و ساختمان‌های بسیاری نیاز مبرمی به بازسازی داشتند.

تاریخچه تکامل و پیدایش سبک مدرن محبوبیت امروزی خود را مدیون ایده‌ها و تفکرات زیادی است که بدون شک «فرم تابع عملکرد است» یکی از مهم‌ترین این ایده‌ها است و خواهد بود. این ایده در حال حاضر نیز به معماری داخلی مدرن در گوشه و کنار جهان هدف و ماهیت می‌بخشد. به‌عبارتی طراحی همه المان‌های تزئینی و دکوری باید هدف مشخصی که دنبال می‌کنند را بازتاب دهند؛ بنابراین، از آنجایی که بسیاری از تزئینات و جزئیات دکوراسیون هیچ‌گونه هدف کاربردی را دنبال نمی‌کنند، پس می‌توانند حذف شوند.

برای طراحی و اجرای فضای خود به سبک مدرن می‌توانید به گروه معماری و دکوراسیون داخلی آرکانوژا مراجعه کنید.

ویژگی‌های اصلی معماری داخلی مدرن

دکوراسیون داخلی مدرن

فلسفه‌هایی که پایه و اساس سبک مدرن را تشکیل داده‌اند، بسیار مناسب آن دسته از افرادی است که سادگی، ترتیب و نظم را دوست دارند. در صورتی که شما هم از دسته آن افرادی هستید که به فکرید دکوراسیون خانه و محل کار خود به سبک مدرن در بیاورید، پس باید به موارد زیر دقت داشته باشید.

  • المان‌های ساختاری مانند بتن، ستون و تیر عمدتاً بدون هیچ گونه پوششی در معرض دید قرار می‌گیرند.
  • در معماری داخلی مدرن بر خطوط مستقیم افقی و عمودی با کمترین میزان منحنی تأکید زیادی می‌شود.
  • در دکوراسیون دیگر خبری از جزئیات پرزرق‌وبرق و شلوغ نیست.
  • وسایل از جمله مبلمان ساختاری ساده و سرشار از خطوط مستقیم با کمترین انحنا دارند.
  • نورپردازی طبیعی و پنجره‌های ساده و بزرگ بسیار ارزشمند است.
  • استفاده از رنگ‌های خنثی و طبیعی بسیار مهم است.
  • سطوح بازتاب‌دهنده مانند استیل و شیشه بسیار به کار برده می‌شود.
  • چوب و روکش‌های چوب طبیعی نیز در سبک دکوراسیون مدرن محبوب است.
  • از مصالح و سیستم‌های مدرن استفاده می‌شود.
  • از مصالح سنتی هم به شیوه‌ای نوین بهره برده می‌شود.
  • در معماری مدرن داخلی بر فضاهای باز تأکید زیادی می‌شود.

اصول معماری داخلی مدرن

معماری مدرن

در معماری داخلی مدرن از دو اصل مهم تبعیت می‌شود. «تبعیت فرم از عملکرد» و «احترام به اصل مصالح» این دو اصل مهم هستند.

فرم تابع عملکرد است

این اصل بیان می‌کند که هدف از ساختمان باید نقطه شروع طراحی باشد نه زیبایی. از این اصل به‌عنوان کارکردگرایی نیز یاد می‌شود که اولین بار توسط لوئیس سالیوان، معمار آمریکایی مطرح شد.

احترام به اصل مصالح

این اصل بیان می‌کند که مواد باید در مکان‌ها و موقعیت‌هایی مورداستفاده قرار گیرند که بهترین حالت را داشته باشند و نباید ظاهر و ماهیت آن‌ها را پنهان کرد. به‌عنوان مثال می‌توان به بدون پوشش قرار دادن ستون‌ها و تیرهای بتنی در معماری داخلی اشاره کرد. این تئوری توسط جنبش باهاوس ابداع شد و آن را به‌عنوان یك اصل اساسی مورداستفاده قرار می‌دهند. او تأكید كرد كه مصالح باید در فرم «صادقانه» خود مورداستفاده قرار گیرند.

انواع معماری داخلی مدرن

معماری مدرن معاصر

معماری داخلی مدرن به سبک معاصر

اصولاً سبک مدرن معاصر با سادگی، ظرافت، استفاده عمدی از بافت و خطوط صاف و ساده تعریف می‌شود. فضای داخلی بیشتر از وسایل و المان‌هایی پر شده است که فضا را به نمایش می‌گذارند نه وسایل. با تمرکز روی رنگ، فضا و شکل، فضای داخلی معاصر براق و تازه است. در ضمن ادای احترام به گذشته، سبک‌های معماری مدرن معاصر داخلی به روندهای طراحی فعلی اشاره می‌کنند. قدمت معماری مدرن معاصر به دهه 1970 میلادی برمی‌گردد.

معماری الترامدرن

معماری داخلی اولترامدرن

معماری داخلی به سبک الترامدرن

معماری داخلی الترا مدرن

با افزایش اهمیت و محبوبیت مفهوم پایداری محیط زیست، طراحی خانه الترا مدرن با افزایش قابل‌توجهی روبرو شده است. اگر طراحی مدرن ایده «فرم تابع عملکرد» است را دنبال کند، پس در این صورت طراحی فوق مدرن یا الترامدرن بر این باور است که عملکرد مهم‌ترین اصل در طراحی داخلی مدرن است. با در نظر گرفتن موضوعات مربوط به گرم شدن کره زمین، بحران انرژی و منابع طبیعی محدود، شاید بتوان گفت که مهم‌ترین عملکرد طراحی در واقع همان پایداری است.

معماری پست مدرن

معماری داخلی پست مدرن

طراحی داخلی به سبک پست مدرن

معماری داخلی پست مدرنیسم

سبک پست مدرن در معماری داخلی

جنبش طراحی پست مدرن تقریباً دو دهه به طور انجامید. این معماری در دهه 1960، آغاز شد و اوج آن حدود سال‌های 1970 تا 1990 بود. این سبک از معماری داخلی مدرن را می‌توان یک شورش علیه مفاهیم مینیمالیستی طراحی مدرن در نظر گرفت. طراحی پست مدرن بر سبک هنری عجیب و غریب و ایده‌های غیر متعارف تأکید داشت.

سخن آخر

معماری داخلی مدرن که این روزهای طرفداران خاص خود را پیدا کرده است، با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد و جذابی که دارد با حال و روز دنیای قرن 21 سازگاری بالایی دارد. معماری مدرن سابقه دور و درازی دارد که شروع آن با اواخر قرن 19 میلادی بر می‌گردد. سیر تکاملی آن مدیون ایده و اصول مهمی است که در بالا به آن‌ها پرداخته شد.

منابع: archisoup | interiordesign.lovetoknow | interiordesign.lovetoknow | interiordesign.lovetoknow | thespruce

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *