کناف سقف آشپزخانه و پذیرایی

کناف سقف

چقدر درباره کناف سقف می‌دانید؟ حتما تا حالا دقت کرده‌اید که گاهی به مایع ظرفشویی می‌گوئیم ریکا در‌حالی‌که ریکا محصول نیست و یک برند است. کناف هم همین‌طور است. کناف (Knauf) یک برند آلمانی است که اکنون به‌جای “سقف کاذب پنل‌های گچی و غیر گچی”، به‌کار می‌رود. کناف اغلب در سقف آشپزخانه و پذیرایی استفاده می‌شود. اما به چه نوع سقف کاذبی، کناف گفته می‌شود؟

کناف سقف کاذب
کناف سقف کاذب

مطلب مرتبط:

جدیدترین مدل‌های طراحی سقف اتاق خواب با کناف و رنگ

به‌طور کلی به سقف‌های کاذبی که در آن‌ها از پانل‌های گچی و غیرگچی پیش ساخته به همراه پروفیل فولادی استفاده شده است سقف کاذب کناف می‌گویند. در این مطلب به کناف سقف به ویژه در آشپزخانه و پذیرایی می‌پردازیم:

کاربرد کناف در سقف

رایج‌ترین استفاده‌ از کناف در سقف کاذب است. از طریق سقف کاذب کناف می‌توان تأسیسات عبوری از سقف را پوشاند و همچنین نور مخفی و طرح‌های معماری متفاوتی را به وسیله آن اجرا کرد. در واقع این نوع سقف جایگزین مناسبی برای سقف رابیتس است. همچنین به عنوان دیوار جدا کننده و دکوراتیو هم می‌توان از آن استفاده کرد.

اجزاء سقف کاذب کناف
اجزاء سقف کاذب کناف

سقف کاذب کناف چه اجزایی دارد؟

اجزای سقف کناف شامل:

  1. پانل یا تایل سقف کاذب: این پانل‌ها ظاهر سقف کاذب کناف هستند که انواع گوناگونی دارند. سقف کناف ممکن است ثابت یا متحرک و داخلی با خارجی باشد.
  2. سازه سقف کاذب: این قسمت از سقف وظیفه باربری و اتصال آن به سقف اصلی ساختمان را دارد. البته پروفیل‌های سازه هم انواع مختلفی دارند.
  3. آویزها: اتصال سازه‌ باربر سقف کناف به سقف اصلی به وسیله آویزها انجام می‌شود.
  4. بتونه درزگیر: به منظور درزگیری بین صفحات و محل پیچ‌ها از بتونه استفاده می‌شود. این بتونه ترکیبی از گچ مخصوص، مواد افزودنی و آب است.
  5. نوار فایبر گلس: برای رنگ آمیزی کناف پیش از نقاشی، با کمک نوار فایبر گلاس باید بندها را بپوشانید و به وسیله بتونه کلیه سطوح را درزگیری کنید.
  6. پودر ماستیک: پس از درزگیری و پیش از رنگ از ماستیک استفاده کنید تا از دیده شدن درزها به‌خاطر تفاوت مصالح زیر آن جلوگیری شود و سطح یک دستی داشته باشید.
  7. نوار ترن فیکس: برای جلوگیری از ترک‌خوردگی در نقطه اتصال  کناف و گچ، از این نوار استفاده می‌شود.
  8. پیچ: پیچ‌ها هم جهت اتصال پانل به سازه و سازه‌ها به یکدیگر کاربرد دارند. پیچ‌ها انواع گوناگون دارند که متناسب با ضخامت سازه، ابعاد و اندازه‌های دهانه و نوع سقف کاذب انتخاب می‌شوند.
سقف کاذب آشپزخانه
سقف کاذب آشپزخانه

کناف سقف آشپزخانه

از کناف سقف می‌توان در قسمت‌های مختلف خانه مانند آشپزخانه، سالن پذیرایی یا اتاق خواب استفاده شود. طراحی سقف تا حد زیادی از سبک دکوراسیون تاثیرپذیر است. برای مثال اگر سبک دکوراسیون خانه شما مینیمال است بهتر است کمتر از کناف استفاده کنید چراکه مهم‌ترین ویژگی سبک مینیمال سادگی و خلوت بودن است. درحالی‌که با استفاده از کناف می‌توانید تجمل و شکوه را در فضا ایجاد کنید. اما نکته دیگر این است که می توانید در خانه خود سبک تلفیقی را پیاده کنید که آن هم قواعد خاص خود را دارد.

از سوی دیگر اگر آشپزخانه شما کوچک است و فضای محدودی دارید، بهتر است از طرح‌های شلوغ و برجسته صرف نظر کنید چون فضا دلگیر و شلوغ جلوه می‌کند. پیشنهاد می‌شود برای فضاهای کوچک سبک مدرن و ساده را انتخاب کنید.

سقف کاذب کناف
سقف کاذب کناف

 مدل کناف در آشپزخانه

استفاده از کناف سقف در آشپزخانه اپن ایده‌ای کاربردی در دکوراسیون آشپزخانه است مورد استقبال فراوان قرار گرفته است و از متداول‌ترین کاربردهای کناف است که در دکوراسیون کلاسیک یا مدرن قابل استفاده است. اگر سقف کناف به درستی انتخاب شود سقف آشپزخانه شما را زیباتر می‌کند و بنابراین طرح و رنگ کناف باید با سبک دکوراسیون داخلی آشپزخانه شما مطابقت داشته باشد.

سقف کناف در پذیرایی
سقف کناف در پذیرایی

کناف سقف پذیرایی

استفاده از کناف در سقف پذیرایی می‌تواند موجب جذابیتی چند برابر در دکوراسیون داخلی خانه شما شود. به همین دلیل این روزها استفاده از آن در طراحی دکوراسیون پذیرایی رواج بیشتری پیدا کرده است. از کناف می‌توان در طراحی سقف، دیوار و ستون در پذیرایی استفاده کرد. طرح‌های کناف در سقف برای پذیرایی تنوع بالایی دارند و می‌توانند فضایی شیک و خوشایند را در خانه شما ایجاد کنند.

سقف کناف پذیرایی
سقف کناف پذیرایی

انواع طرح‌های کناف در پذیرایی

برای انتخاب طرح کناف لازم است به میزان روشنایی و همچنین سبک طراحی دکوراسیون داخلی سالن پذیرایی خود توجه داشته باشید. سپس می‌توانید از میان طرح‌های گوناگون کناف سقف و کناف دیوار مدلی متناسب و شیک برای فضای پذیرایی خود انتخاب کنید. این روزها یکی از پرطرفدارترین موارد استفاده سقف پذیرایی و دیوار پشت تی‌وی ست است.

شما می توانید با استفاده از طرح‌های مختلف کناف، تزییناتی جالب و فضایی خاص ایجاد کنید. همچنین در نظر داشته باشید که استفاده از سقف کناف در پذیرایی خانه موجب تقویت ساختمان و زیبایی بیشتر دکوراسیون می‌شود. علاوه بر آن انجام مراحل ساخت هم با سرعت بیشتری صورت می‌گیرد. به همین دلیل افراد بسیاری تمایل دارند تا برای جذابیت بیشتر فضای خانه خود از سقف کاذب کناف استفاده کنند.

آیا شما هم برای طراحی دکوراسیون خانه خود از کناف در سقف استفاده خواهید کرد؟ چقدر کناف را متناسب با سبک دکوراسیون خانه‌تان می‌دانید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *