واک این کلوزت یا اتاق لباس چیست؟ (استانداردهای طراحی آن)

واک این کلوزت رویایی

باوجودآنکه واک این کلوزت (Walk-in Closet) راه حلی مناسب برای رهایی از ازدحام و به‌هم‌ریختگی منزل است، اما همچنان به‌عنوان گزینه‌ای لوکس در معماری داخلی شناخته می‌شود و افراد کمی تمایل دارند یک اتاق مخصوص لباس در محل زندگی خود به وجود بیاورند.

شاید یکی از علت‌های این عدم تمایل، نداشتن اطلاعات کافی در ارتباط با نحوه طراحی و فضای موردنیاز برای داشتن یک «اتاق لباس» باشد. در این مقاله سعی داریم در مورد کاربرد واک این کلوزت یا اتاق لباس و اصول کلیدر ارتباط با طراحی آن صحبت کنیم / توضیح دهیم.

فرق واک این کلوزت (walk-in closet) و کمد لباس

کمد لباس در یک گوشه از اتاق‌خواب است و ظرفیت آن نهایتاً با تعداد بیشتر کشوها یا عمق بیشتر قفسه‌ها ایجاد می‌شود. معمولاً برای مرتب کردن و نظم دادن به همه وسایل فرد نیز جای کافی ندارد. برای دسترسی به محتویات کمد باید درها را کامل باز کرد که باعث گرفتن فضای زیادی می‌شود؛ ضمن اینکه وسایل و لباس‌ها به علت بازبودن پنجره در معرض گردوغبار خواهند بود.

اتاق لباس یا واک این کلوزت فضایی جدا از اتاق است که ورود به آن از یکی از اتاق‌خواب‌ها صورت می‌گیرد و معمولاً فاقد پنجره هست. بر اساس فضای موردنیاز فرد می‌توان قفسه و کشو و آویز برای آن طراحی کرد تا فضای کافی برای نظم دادن به همه وسایل باشد و در فضای واک این کلوزت نهایتاً با یک چرخش 180 درجه‌ای می‌توان تمام محتویات را مشاهده نمود و به‌راحتی به آنها دسترسی پیدا کرد. اتاق لباس فضایی شبیه به گنجه لباس است که در خانه های قدیمی ایرانی وجود داشت.


 

طراحی واک این کلوزت

 

کیفیت واک این کلوزت به طراحی درست و مناسب آن بستگی دارد و این طراحی درست وابسته به این مسئله می‌باشد که شناخت درستی از فضای موجود و نیاز خودتان داشته باشید

پس قبل از اتخاذ تصمیم بهتر است به این سه پرسش پاسخ بدهید:

  1. چه بودجه‌ای را برای این کار در نظر گرفته‌اید،
  2. چه‌قدر از فضای خانه/اتاق خود را می‌توانید به آن اختصاص بدهید،
  3. به چه میزان قفسه، کشو و … برای نظم دادن به لباس‌ها و وسایل خود نیاز دارید.

 

واک این کلوزت

بر اساس نیاز و فضای موجود، شما می‌توانید تصمیم بگیرید که

اتاق لباس یو/ U شکل باشد یعنی سه تا دیوار را اشغال کند،

 

اتاق لباس U شکل

 

یا می‌توانید تصمیم بگیرید که اتاق لباس ال/ L شکل باشد یعنی دو تا دیوار قفسه داشته باشد،

 

اتاق لباس L شکل

 

یا می‌توانید تصمیم بگیرید که اتاق لباس راهرویی و خطی باشد،

 

اتاق لباس خطی

 

و نیر براساس فضا و نیاز خود در مورد بزرگ یا کوچک بودن واک این کلوزت تصمیم بگیرید.

 

 

 

 

سپس برای طراحی نقشه واک این کلوزت باید موارد و استانداردهایی را در نظر بگیرید تا

  1. فضای کافی برای نظم دادن به تمام لباس‌ها و وسایلتان را داشته باشید،
  2. حداکثر استفاده را از فضای موجود ببرید،
  3. مطمئن باشید که لباس‌ها و وسایلی که داخل قفسه‌ها و کشوهایی گذارد یا آویزان می‌کنید، آسیب نمی‌بینند و چروک نمی‌شوند.

 

بیشتر بخوانید : جدیدترین دکوراسیون داخلی منزل 2021 ؛ طراحی فقط خاص شما

ابعاد واک این کلوزت – رگال‌ها

عمق اندازه مناسب برای قفسه رگال لباس 61 سانتی‌متر است، اندازه حداقل هم وجود دارد و می‌توانیم برای این فضا عمق 51 سانتی‌متر اختصاص بدهیم اما بهتر هست اندازه مناسب را در نظر بگیرید.

 

ابعاد رگال نیمه و کاملبرای ارتفاع رگال‌ها دو حالت وجود دارد. رگال نیمه که ارتفاع آن ارتفاع حدود یک‌متری (سه فوت و شش اینچ) است و معمولاً می‌توان در دو ردیف میله آویز لباس نصب کرد و بلوز، تاپ، شلوارهای تا شده و دامن‌ها را بر روی آن آویزان کرد.

ارتفاع رگال بلند، یک متر و شصت و هشت است و برای آویزان کردن پیراهن، کت‌های بلند و یا آویزان کردن ملافه‌ها استفاده می‌شود و

 

طبقات بالای رگال

 

اگر ارتفاع فضا به صورتی بود که برای دو تا رگال نیمه کافی نبود می‌توان بالای رگال نیمه از طبقه‌هایی برای قراردادن لباس‌های تا شده، کیف یا کلاه استفاده کرد.

 

 نکته ریز بعدی که باید در نظر بگیرید، فاصله پنج سانتی‌متری میله رگال از قفسه بالای آن است تا آویزان کردن چوب‌لباسی بر روی آن راحت باشد.

 

فاصله استاندارد میله رگال از طبقه بالای آن

 ابعاد واک این کلوزت – قفسه‌ها و کشوها

اگر قرار هست کشوها و قفسه‌ها پایین یا بالای رگال باشند، طبیعی است که عمق آنها نیز 61 سانتی‌متر باشد. برای استفاده از چنین عمقی بهتر آن خواهد بود که یک کشو در نظر گرفته شود تا دسترسی به تمام وسایل یا لوازمی که در این فضا قرار داده شده است راحت‌تر باشد اما بر اساس نیاز خود می‌توانید اندازه عمق قفسه‌ها و کشوها را تعیین کنید.

 

مقیاس های شلف و کشو

ارتفاع طبقات و کشوها باید به صورتی باشد که برای دسترسی به آنها راحت باشد.

اگر فضای طبقات به صورتی باشد که لباس‌ها را روی‌هم بچینید، نه‌تنها دسترسی به آنها سخت‌تر می‌شود بلکه ممکن است صدمه ببینند.

بهترین حالت این خواهد بود که ارتفاع قفسه‌ها قابل تنظیم باشد تا بر اساس نیاز بتوانیم آنها را تغییر دهیم.

نکته‌ای که باید به‌خاطر داشته باشید این است که کشوها اگر بالای ارتفاع چشم قرار بگیرند بسیار کم کاربرد می‌شوند زیرا دیدن آنچه در کشوها وجود دارد غیرممکن است.

 

 

جزئیات واک این کلوزت به این مربوط می‌شود که صاحب آن مرد است یا زن و یا یک زوج که هر دو از این اتاق استفاده می‌کند.

نور

واک این کلوزت یا اتاق لباس معمولاً پنجره ندارد لذا یکی از موارد مهم و ضروری در طراحی آن نورپردازی حتی اگر پنجره داشته باشد، بخش‌هایی در آن وجود دارند که به روشنایی بیشتر نیاز داشته باشند.
نور کافی به شما کمک می‌کند تا دید بهتری نسبت به رنگ‌ها جهت انتخاب و ست‌کردن داشته باشید و چهره و ظاهر خود را به‌خوبی در آینه مشاهده کنید.

لزوم نور مناسب در walk-in closet

آینه

آینه و خصوصاً آینه قدی یکی از موارد ضروری واک این کلوزت است. در شرایطی که فضای کافی وجود داشته باشد، از چند آینه استفاده می‌شود تا نه‌تنها دید بهتری نسبت به‌ظاهر خود داشته باشیم بلکه باعث بزرگ‌تر به نظر رسیدن فضای اتاق شود اما در واک این کلوزت کوچک می‌توان آینه را روی قفسه‌های دردار نصب کرد تا هم با بسته شدن در قفسه اتاق مرتب‌تر دیده شود و هم اینکه از فضای کوچکی که داریم به بهترین نحو استفاده کنیم.

اگر کسی که از واک این کلوزت استفاده می‌کند خانم باشد (و نیز اگر فضای کافی وجود داشته باشد)، معمولاً جایی برای یک میز آرایش و آینه نیز در نظر گرفته می‌شود.

 

آینه از ملزومات اتاق لباس

بیشتر بخوانید : 12 ایده ی دکوراسیون منزل برای بزرگتر نشان دادن فضا های کوچک

پاف/ مبل عثمانی

یکی دیگر از فاکتورهای واک این کلوزت، پاف یا مبل عثمانی است که اندازه و ارتفاع آن به سلیقه فرد و فضای اتاق لباس ارتباط دارد و برای این خواهد بود که موقع انتخاب لباس، پوشیدن کفش یا آرایش کردن روی آن بنشینند یا موقع ست‌کردن، لباس‌ها و اکسسوری‌ها را کنار هم‌روی پاف پهن کنند؛ البته اگر واک این کلوزت آنها جزیره نداشته باشد.

پاف / مبل عثمانی

جزیره

در واک این کلوزت هایی که فضای کافی برای حرکت داشته باشند و نیز صاحب آن به فضای بیشتری برای منظم نگه‌داشتن وسایلش نیاز داشته باشد از جزیره نیز استفاده می‌شود.

در بدنه این جزیره می‌توان قفسه و کشوهایی طراحی کرد تا مواردی مانند کیف، کروات، کمربند و اکسسوری‌ها را در آنها نظم داد.
ضمن اینکه از فضای روی جزیره نیز می‌توان استفاده کرد و سبدهایی مخصوص هرکدام از وسایل را روی آن قرار داد.

واک این کلوزت جزیره

نردبان

طراحی قفسه‌ها بهتر است به صورتی باشد که قابل رویت و دسترسی به آنها راحت باشد اما در صورت نیاز می‌توان از نردبانی کوچک نیز در واک این کلوزت استفاده کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *