طراحی نمای رومی در ایران | نمای کلاسیک ساختمان‌های امروزی

انواع طراحی نما رومی

طراحی نمای رومی از گذشته تا به امروز محبوبیت بسیاری در ایران داشته است. نمای رومی از متداول‌ترین و محبوب‌ترین سبک‌های طراحی نمای ساختمان است. یک ساختمان‌ نما رومی، حسی کلاسیک و لوکس را به بیننده القاء می‌کند. در این مقاله بیشتر به این سبک کلاسیک نمای ساختمان خواهیم پرداخت.

نمای رومی در ایران هم برای ساختمان‌های مرتفع و با تعداد طبقات متوسط استفاده می‌شود و هم در ویلاها و بناهای کم ارتفاع پرکاربرد است. از ویژگی‌های این نما می‌توان به معماری پیچیده، جزئیات زیاد و کاربرد مصالح گران قیمت از جمله سنگ مرمر و تراورتن اشاره کرد. همراه آرکانوژا باشید تا با نمای رومی ایرانی بیشتر آشنا شویم.

نمای رومی ایرانی
نمای رومی ایرانی

طراحی نمای کلاسیک رومی در ایران

شاید بتوان گفت که نمای رومی خودش به تنهایی یک اثر هنری محسوب می‌شود. جزئیات و نقش و نگارهای فراوان در این نما، از آن یک اثر خلاقانه و زیبا به وجود می‌آورد. به ویژه ترکیب این طرح‌های جذاب با انواع نورپردازی در شب، نمایی خیره‌کننده و با شکوه خلق می‌کند. به همین دلیل نمای رومی اغلب برای طراحی ساختمان های لوکس کاربرد دارند.

معرفی نمای رومی

گاهی منظور از طراحی نمای کلاسیک در ایران اشاره به همان طراحی نمای رومی است. نمای رومی الهام گرفته از سبک معماری کلاسیک در روم باستان است و فضایی مجلل و باشکوه می‌آفریند.

نمای رومی ویلا
نمای رومی ویلا

نمای رومی ایرانی

نمای رومی از جمله انواع نماهایی است که در سرتاسر جهان محبوبیت دارد. این نما در ایران هم به وفور اجرا می‌شود و در برخی از شهرها تعداد ساختمان‌های با نمای کلاسیک و رومی از انواع دیگر نما، بیشتر به چشم می‌خورد. جالب است بدانید که برخی از روانشناسان و جامعه‌شناسان عقیده دارند که نمای رومی، پاسخی به نیاز جامعه به تجملگرایی و کاخ نشینی است!

نورپردازی نمای رومی
نورپردازی نمای رومی

علت محبوبیت نمای رومی

  • خلق نمای کلاسیک و لوکس

هر چه‌قدر تزئینات و جزئیات نما بیشتر باشد، طراحی نمای ساختمان لوکس‌تر می‌شود. همچنین انواع نورپردازی‌های خلاقانه نیز عاملی دیگر در جذاب‌تر به نظر آمدن این نما هستند. سقف‌های گنبدی، طراحی ستون‌های در داخل ساختمان و استفاده از تابلوها و نقاشی‌های قدیمی، برخی از همین تاثیرات هستند. باید گفت در مجموع نمای رومی هزینه‌بر و گران‌قیمت است و از این جهت به قشر مرفه و بناهای لوکس تعلق دارد.

  • مصالح در دسترس

یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل رونق نمای رومی، در دسترس بودن مصالح برای ساخت آن است. نمای رومی در ایران به دلیل وجود معادن فراوان سنگ از جمله سنگ تراورتن، به راحتی قابل اجرا است. به همین دلیل بسیاری از کارفرمایان برای نماهای لوکس ساختمان خود، طرح رومی را برمی‌گزینند.

  • حس متفاوت بودن

نمای رومی با توجه به جزئیات و تناسبات بسیار، چشم‌ها را خیره می‌کند و به ویژه در بافت‌های مسکونی تفاوتی عمده ایجاد می‌کند. این سبک از نما و حس متفاوت بودن آن، این روزها از نمای رومی، سبکی پرطرفدار در میان انواع دیگر نما پدید آورده است.

انواع نمای رومی
انواع نمای رومی

المان‌های اصلی طراحی نمای رومی ایرانی

برخی از المان‌ها هستند که با دیدن آن‌ها نمای کلاسیک رومی برایمان تداعی می‌شود. این المان‌ها که اصلی‌ترین ویژگی‌های نمای رومی هستند، عبارتند از:

  • ستون‌های تزیینی فراوان
  • ستون‌هایی با سطح مقطع دایره به جای چندضلعی
  • سرستون‌های خاص
  • انواع مختلف کتیبه، گلویی، گنبد، قوس و هلال و قاب پنجره

البته این را هم فراموش نکنیم که بسیاری از ستون‌های کار شده در نما، کاذب هستند و صرفا کاربرد زینتی دارند.

نمای کلاسیک رومی
نمای کلاسیک رومی

مصالح متداول برای نمای رومی

از پرکاربردترین مصالح در اکثر نما‌های رومی، سنگ تراورتن است. کیفیت و دوام بالا و همچنین فراوانی این سنگ در ایران موجب شده تا قیمت آن منطقی‌تر و کاربرد آن بیشتر باشد. علاوه بر آن، از سیمان سفید نیز در اجرای نمای رومی بسیار استفاده می‌شود. سیمان به دلیل هزینه کمتر در مقایسه با سنگ موجب کاهش قابل توجه هزینه تمام شده ساخت و ساز می‌شود. از طرفی تزئینات و جزئیاتی که در نمای رومی وجود دارد هم به راحتی با سیمان قابل پیاده‌سازی است.

نمای رومی ساختمان پیش ساخته از فوم نسوز هم گزینه دیگری است که مناسب در شرایط جوی مختلف می‌تواند انتخابی مناسب باشد. این فوم‌ها در برابر گرما و سرما و ترک خوردگی بسیار مقاوم هستند.

مقایسه نمای رومی سنگی و سیمانی

مواردی از جمله کیفیت، امنیت، قیمت نما رومی و در دسترس بودن مصالح در این مقایسه نقشی پررنگ دارند. شاید در وهله اول باید بودجه خود را ارزیابی کنید و سپس دست به انتخاب بزنید. با قطعیت می‌توان گفت که سنگ، کیفیت بالاتری از سیمان دارد.

اما موضوع دیگر این است که با توجه به زلزله‌خیز بودن ایران و قوانین سفت و سخت در رابطه با استفاده از سنگ در نما، گاهی استفاده از سایر مصالح به صرفه‌تر است.

نظر شما…

اگر قصد طراحی نمای خانه خود را داشته باشید، آیا شما هم نمای رومی و کلاسیک را انتخاب می‌کنید؟ برای ساخت آن کدامیک از انواع مصالحی که گفته شد را ترجیح می‌دهید؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *