همه چیز درباره طراحی استخر و اجرای استخری در فرمانیه تهران

طراحی استخر

طراحی استخر و اجرای آن یکی از تخصصی‌ترین بخش‌های ساخت یک بنا است. استخرها انواع گوناگون و مراحل ساخت متعددی دارند. ممکن است داخل ساختمان باشند یا این که ترجیح شما استخر روباز باشد. همچنین در ساخت آن می‌توان از مصالح متنوعی استفاده کرد و این هم به سلیقه و ترجیحات شما و هم به میزان بودجه بستگی دارد. اگر قصد دارید تا در ساختمان خود استخری هم داشته باشید، در این مطلب از وبلاگ آرکانوژا با جزئیات طراحی و ساخت آن آشنا می‌شوید.

استخر لاکچری
استخر لاکچری

انواع استخر

فاکتورهای مختلفی در طراحی استخر موثر هستند که موجب تمایز آن‌ها از یکدیگر می‌شود. استخرها بر اساس موارد زیر دارای انواع گوناگونی هستند:

موقعیت استخر:

استخرها به لحاظ موقعیت قرارگیری در ساختمان به دو دسته سرپوشیده و روباز تقسیم می‌شوند. استخر سرپوشیده در داخل ساختمان یا فضایی اختصاصی قرار دارند که هزینه بیشتری در مقایسه با استخر روباز دارد. اما نوع دوم استخر روباز است که اغلب در باغ، حیاط، تراس و حتی پشت بام اجرا می‌شود.

طراحی استخر سرپوشیده
طراحی استخر سرپوشیده

جایگاه قرارگیری:

برخی استخرها روکار و برخی دیگر توکار هستند. به این معنا که ممکن است داخل زمین ساخته شوند یا این که بر روی زمین مانند یک وان بنا شوند. استخرهای روکار اغلب کوچکتر از نوع دیگر آن هستند.

شکل ظاهری:

برخی از انواع استخر چهارگوش مانند مربع یا مستطیل هستند و برخی دیگر ممکن است دایره و یا فاقد شکل هندسی مشخصی باشند. دقت داشته باشید که یکی از فاکتورهای موثر در طراحی استخر، میزان فضایی است که برای این منظور در دسترس دارید. ممکن است استخر دایره‌ای یا استخری با چهارگوشه برای فضای شما مناسب‌تر باشد.

متریال و مصالح استخر:

استخرها می‌توانند از مصالح گوناگونی ساخته شوند. این موضوع به سلیقه، سبک دکوراسیون و بودجه شما بستگی دارد. اگر هزینه ساخت استخر برای شما مسئله مهمی نباشد، دستتان باز است تا از مصالح گران قیمت در ساخت استخر استفاده کنید.

اما اگر هم کم هزینه بودن طراحی و ساخت استخر برای شما مهم است باز هم گزینه‌هایی پیش روی شما هست. در طراحی استخر می‌توان از سنگ، بتن، کاشی، چوب، آجر، شیشه یا از استخرهای پیش‌ساخته از جنس فایبرگلس استفاده کرد. معمولا استخرهایی از جنس فایبرگلس برای اجرای استخر ارزان قیمت‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند. این هم یکی از مواردی است که در طراحی استخر باید در نظر گرفت. همچنین استفاده از آبنما هم گزینه دیگری است که خیلی‌ها از آن استفاده می‌کنند.

استخر سرپوشیده
استخر سرپوشیده

مقدمات طراحی و اجرای استخر

پیش از اقدام، باید همه مراحل و جزئیات کار را دقیقا مشخص کنید. لازم است بدانید که چه استخری با چه طراحی و مصالحی می‌خواهید. بنابراین باید میزان بودجه را هم تعیین کنید. اما پیش از تصمیم‌گیری در نظر داشته باشید که استخر از آن فضاهایی است که به طور مستمر نیاز به هزینه کردن دارد. برای مثال می‌توان به تصفیه آب، هزینه گاز و آب و برق و نگهداری از تاسیسات آن اشاره کرد.

در نظر داشته باشید که اگر استخر آفتاب‌گیر باشد از هزینه‌های مربوط به گرمایش آن کاسته می‌شود. بنابراین مرحله بعد بررسی و محاسبه دقیق ابعاد و جایگاه استخر است. پس از این که این موارد را مشخص کردید، نوبت به طراحی استخر توسط یک معمار و طراح داخلی است.

استخر روباز و آبنما
استخر روباز و آبنما

طراحی استخر

در این مرحله باید همه جزئیات در نقشه مشخص شود. طراحی استخر بخش مهمی در اجرای آن است. تعیین ظاهر استخر، موقعیت قرارگیری آن، تعداد ورودی‌ها و خروجی‌ها و برخی موارد فنی، موضوعاتی هستند که در مرحله طراحی مشخص می‌شوند. پیش از شروع پروژه این موارد را در نظر بگیرید.

اجرای استخر

اجرای استخر هم چند مرحله دارد. مراحل اجرای استخر عبارتند از:

  • گودبرداری زمین
  • تسطیح خاک
  • آرماتور بندی
  • لوله‌کشی و تاسیسات
  • سیم‌کشی و تامین برق فضا
  • بتن‌ریزی
  • عایق‌بندی یا آب‌بندی
  • سرامیک و کاشی کاری

مطالب مرتبط:

 طراحی و اجرای استخر در تهران

خانه‌های ویلایی تهران و به ویژه در شمال شهر، از اصلی‌ترین طرفداران ساخت استخر در خانه یا مجتمع مسکونی هستند. اغلب مشاوران و طراحان داخلی، تجربه حضور در پروژه‌های طراحی استخر و اجرای آن در شمال تهران را دارند. اغلب این استخرها به صورت سرپوشیده و در زیرزمین هستند. اما در شمال تهران و در فرمانیه، پروژه‌ای اجرا شد که در این‌جا آن را به شما معرفی خواهیم کرد:

طراحی استخر فرمانیه تهران
طراحی استخر فرمانیه تهران

پروژه طراحی استخر در فرمانیه

این استخر سرپوشیده در فضای زیرزمین یک مجتمع مسکونی در منطقه فرمانیه تهران اجرا شد. در این پروژه از مصالحی از جمله سنگ، چوب و کاشی استفاده شده است. این استخر به صورت توکار است و از عمق کم تا زیاد دارای شیب ملایمی است.

مراحل طراحی و اجرای این استخر چیزی حدود 3 ماه زمان برد و جزء انواع پر هزینه استخرها بود. متریال و مصالح گران قیمت و با کیفیت استفاده شده در این پروژه موجب شد تا هزینه نهایی اجرای آن نسبتا زیاد باشد.

تجربه شما…

آیا شما هم در خانه یا مجتمع مسکونی خود استخر خصوصی دارید و آیا این استخر سرپوشیده است یا روباز؟ شما از چه مصالحی برای ساخت استخر خود استفاده کرده‌اید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *