آن‌چه باید از بازسازی باغ ویلا بدانید

بازسازی ویلا و محوطه سازی

بازسازی باغ ویلا مقوله‌ای آشنا برای همه کسانی است که اوقات فراغت خود را در باغ شخصی خود سپری می‌کنند. نشستن در باغ ویلایی زیبا در کنار عزیزان و فاصله گرفتن از شهرهای شلوغ و پرهیاهو، می‌‌تواند همان اتفاق خوشایند و آرامش بخش آخر هفته‌ها یا تعطیلات باشد. اگر شما هم اغلب آخر هفته خود را در باغ ویلای شخصی خود می‌گذرانید، احتمالا بارها به فکر بازسازی آن افتاده‌اید. بازسازی باغ ویلا گاهی به دلیل قدیمی بودن و نیاز به تعمیرات داشتن و گاهی به دلیل تغییر دکوراسیون صورت می‌گیرد.

اگر قصد بازسازی باغ ویلای خود را دارید چه بهتر که از مصالح و متریال طبیعی استفاده کنید. برای مثال استفاده از چوب و آجر و یا گل و گیاه در دکوراسیون داخلی ویلا، انتخابی خوشایند و چشم‌نواز است. در این مقاله همراه آرکانوژا باشید تا نکاتی کاربردی را درباره بازسازی باغ ویلا مرور کنیم. با توجه به این که باغ ویلاهای بسیاری در اطراف تهران و شهرهای بزرگ کشور وجود دارند، این مطلب می‌تواند ایده‌هایی را پیش روی شما قرار دهد.

بازسازی_باغ_ویلا
بازسازی باغ ویلا

بازسازی ویلا شامل چه مواردی است؟

معمولا شهرها و مناطق مرطوب مانند شمال کشور، بیش از سایر نقاط نیاز به بازسازی پیدا می‌کنند. این بازسازی‌ها به دلیل تاثیر رطوبت در تخریب مصالح ساختمانی اتفاق می‌افتد. با این حال در سایر نقاط کشور با آب و هوای متفاوت هم گاهی نیاز به بازسازی است. البته بهترین راه مقابله با رطوبت، استفاده از مصالح ضد آب است.

نورپردازی ویلا
نورپردازی ویلا

بازسازی می‌تواند شامل ظاهر ساختمان مانند مصالح و یا نورپردازی نما، کفپوش و دیوارپوش، مصالح به کار رفته در سرویس بهداشتی یا آشپزخانه و یا شامل موارد زیربنایی‌تر مانند سیم‌کشی، تاسیسات و لوله‌کشی‌های ساختمان باشد. به هر حال مصالح استفاده شده در بنا، دارای عمر مفید مشخصی هستند و پس از مدتی نیاز به تعمیر و یا تعویض پیدا می‌کنند.

اما ممکن است در این بازسازی حتی با نقشه‌ای جدید مواجه شویم. برای مثال شاید بخواهید اتاقی را حذف کنید و یا شاید تصمیم داشته باشید تراس را بزرگ‌تر کنید. نوشیدن یک فنجان چای و مطالعه کتاب بر روی یک تراس رو به فضای سبز، می‌تواند رویایی و آرامش بخش باشد.

دکوراسیون داخلی ویلا
دکوراسیون داخلی ویلا

از سوی دیگر تنوع مصالح و جذابیت‌های ظاهری و لذت ایجاد تغییر در دکوراسیون داخلی هم از دیگر مواردی است که شاید ضرورت نداشته باشد اما خوشایند است و هر چند وقت یک بار لازم است تا دستی به سر و روی ویلا کشید!

همچنین محوطه سازی هم از دیگر موارد مهم در بازسازی ویلا است که تقریبا برای هر ویلایی لازم است. برای بازسازی باغ ویلا، توجه به محوطه و پوشش گیاهی نیز موضوع دیگری است که نباید از نظر دور داشت. محوطه باغ ویلا نیز هر چند وقت یکبار نیاز به بازسازی و رسیدگی دارد. کاشت درختان و گیاهان بومی هر منطقه که با آب و هوای آن‌جا انطباق دارند، بهترین کاری است که برای دوام فضای سبز می‌توان انجام داد. شاید دوست داشته باشید از آبنما و یا مسیری چوبی یا سنگی هم در وسط محوطه فضای سبز خود استفاده کنید. این هم ایده خوبی است!

بازسازی و محوطه سازی
بازسازی و محوطه سازی

مراحل بازسازی باغ ویلا

برای بازسازی باغ ویلا ابتدا لازم است شرایط و موارد مختلفی مورد ارزیابی قرار بگیرند. این موارد شامل محدوده و ابعاد زمین، همسایه ها و قوانین بازسازی است. سپس بازسازی به ترتیب با فعالیت‌های زیر آغاز می‌شود:

  • عملیات تخریب با نظر و تائید متخصصین
  • شناسایی مسیرهای لوله‌کشی آب سرد و گرم سرویس بهداشتی، ظرفشویی، ماشین لباسشویی و غیره
  • نصب کابینت‌ها، در و پنجره‌های جدید
  • رنگ آمیزی یا پتینه کاری
بازسازی دکوراسیون داخلی ویلا
بازسازی دکوراسیون داخلی ویلا

عوامل موثر در هزینه بازسازی ویلا و مدیریت آن

محاسبه هزینه بازسازی ویلا بستگی به حجم بازسازی، متریال مصرفی و مساحت بنا داشته و بر اساس تجربه در پروژه‌های پیشین، حداقل هزیه بازسازی باغ ویلا با مساحت 50 متر و در یک طبقه، 10 میلیون تومان بوده است. از سوی دیگر در صورتی که بنای ویلا قدیمی باشد، قطعا لازم است تا تاسیسات آن مانند لوله‌کشی‌ها نیز مورد تعمیر و یا بازسازی قرار گیرند که این موضوع می‌تواند بسیار زمان‌بر و هزینه‌بر باشد.

مطلب مرتبط:

هزینه محوطه سازی و طراحی محوطه ویلا در سال 1399

اگر بازسازی ویلا محدود به آشپزخانه و تعویض کابینت‌ها باشد، می‌توان گفت که هزینه آنچنانی ندارد. اما اگر بازسازی بیش از مواردی مشابه این باشد، هزینه‌ها بسیار بیشتر هستند و نمی‌توان محدوده‌ای برای آن مشخص کرد.

اما برای مدیریت زمان و هزینه بازسازی باغ ویلا، می‌توانید پیش از شروع بازسازی ویلا از مشاوران و گروه بازسازی درخواست جدول زمان‌بندی کنید تا فهرستی از اقدامات مورد نیاز و مدت زمان و هزینه‌ هر فعالیت دقیقا مشخص شود.

اگر برای هزینه کردن محدودیت دارید، می‌توانید با تغییراتی جزئی، تغییراتی عمیق ایجاد کنید. برای مثال شاید تنها برداشتن یک دیوار باعث دلبازتر شدن ویلای شما شود. شاید هم با تغییر پوشش دیوارها، تغییرات چشمگیری در فضای دکوراسیون داخلی ویلای خود ایجاد کنید.

برای فضای سبز و محوطه هم به همین ترتیب است. می‌توانید به راحتی با تغییر بخشی از پوشش گیاهی و افزودن کمی گل‌های رنگارنگ به باغچه، کاری کنید که زیبایی محوطه باغ ویلای شما چند برابر شود.

تجربه شما…

آیا تا کنون تجربه بازسازی ویلای خود را داشته‌اید؟ شما برای بازسازی باغ ویلای خود چه اقداماتی انجام دادید؟ تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *